Miody - poznaj rodzaje miodów z całego Świata - sklep internetowy Koneser Miodu

Rodzaje miodu

Ze względu na produkt, z którego powstają, wyróżniamy następujące rodzaje miodów:

• Miód nektarowy – wytworzony przez pszczoły z nektaru roślin.

 Miód spadziowy – powstały z tzw. spadzi, czyli wydzieliny produkowanej przez żerujące na drzewach owady, np. mszyce czy czerwce. W zależności o rodzaju drzew, mamy w tym przypadku jeszcze dodatkowy podział na miód ze spadzi iglastej oraz ze spadzi liściastej.

• Miód nektarowo-spadziowy – mieszanka powstała częściowo z nektaru, a częściowo ze spadzi. Jego doskonałym przykładem jest miód leśny.

Pszczelarze często określają miód jako jedno lub wielokwiatowy. Miód wielokwiatowy powstaje z wielu tzw. pożytków pszczelich: nektaru różnych kwiatów, a czasem nawet ma domieszkę spadzi czy wosku. Miód jednokwiatowy to natomiast produkt, w którym minimum połowa nektaru pochodzi z jednego rodzaju kwiatów, np. miód lawendowymiód manuka czy miód gryczany. W zależności od roślin, z których powstały gatunki miodów różnią się między sobą aromatem i smakiem. Różne są też kolory miodów – od kremowobiałego, po ciemnobrunatny. Miody mają również różny czas krystalizacji, czyli przejścia ze stanu płynnej patoki w twardy krupiec. Metodą uniknięcia stwardnienia miodu jest jego kremowanie

Właściwości zdrowotne miodu

Miody różnią się między sobą właściwościami prozdrowotnymi i mają też odmienne wartości odżywcze. Należy podkreślić, że wszystkie rodzaje miodów mają pewne wspólne cechy korzystne dla naszego zdrowia. Są to przede wszystkim właściwości bakterio i wirusobójcze, wspieranie pracy układu sercowo-naczyniowego i pokarmowego oraz wątroby, a także procesu gojenia się ran. Warto sięgać po miody w stanach zmęczenia i wyczerpania – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Nie należy obawiać się kaloryczności miodów. Jedna łyżeczka miodu to ok. 40 zdrowych kcal, a przede wszystkim bogactwo witamin, przeciwutleniaczy i składników mineralnych.

Który miód jest najzdrowszy?

Nie można powiedzieć, że jeden rodzaj miodu jest najbardziej wartościowy. Warto natomiast poznać różne miody i sprawdzić, jakie mają właściwości.  Udowodniono, że miód gryczany wspomaga gojenie się ran(1) oraz łagodzi silny kaszel(2). Z kolei miód wrzosowy wykazuje jedne z silniejszych właściwości antyoksydacyjnych oraz antybakteryjnych(3). Wysoką aktywność m.in. przeciwko bakteriom E. coli ma też  miód kasztanowy(4). Inne badania wskazują natomiast na potencjalne działanie antynowotworowe miodu akacjowego(5) oraz miodu manuka(6). Dużo korzystnych właściwości ma też miód spadziowy, który m.in. chroni nasz żołądek, a zawarte w nim oligosacharydy wykazują aktywność prebiotyczną(7).

Zastosowanie miodu w codziennym życiu

W kuchni miody stanowią doskonały dodatek do świeżego pieczywa, deserów, wypieków, sosów czy marynat. Wspaniale też smakuje kawa czy herbata z miodem. Właściwości porannej szklanki wody z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny na pewno docenią panie dbające o sylwetkę. Wykazano, że taka mikstura pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała(8). Z kolei mleko z miodem oraz czosnkiem to doskonały sposób na walkę z jesienno-zimowymi przeziębieniami. Ważne jednak, aby – jeśli tylko to możliwe, miodów nie podgrzewać, ponieważ wysoka temperatura sprawia, że tracą one swoje cenne właściwości. Sięgajmy zatem po różne rodzaje miodów, by cieszyć się bogactwem i różnorodnością wrażeń smakowych oraz korzystać z ich właściwości prozdrowotnych. Należy jednak zawsze pamiętać, że miody to nie lekarstwo, a przede wszystkim produkt spożywczy.

(1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18494436/?from_term=buckwheat+honey&from_page=2&from_pos=3

(2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18494436/

(3) https://www.researchgate.net/publication/304011789_Honey_as_Nutrient_and_Functional_Food

(4) https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2013/fo/c3fo60221d/unauth#!divAbstract

(5) https://www.researchgate.net/publication/288663813_Potential_biological_activity_of_acacia_honey

(6) https://cancerres.aacrjournals.org/content/78/13_Supplement/3553

(7) https://www.researchgate.net/publication/304011789_Honey_as_Nutrient_and_Functional_Food

(8) http://www.jocpr.com/articles/medicinal-uses-and-health-benefits-of-honey-an-overview.pdf

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.