Czy miód może zaszkodzić - sprawdź! - Koneser Miodu

Miód to niewątpliwie jeden z najbardziej korzystnych dla zdrowia produktów spożywczych dostępnych na rynku. Unikalny proces jego wytwarzania oraz składniki pochodzenia roślinnego zawarte w miodzie sprawiają, że znajduje się w nim wiele składników bioaktywnych służących naszemu zdrowiu. Do tej pory odkryto ok. 600 tego rodzaju lotnych substancji(1). W miodzie znajdziemy m.in. witaminy, substancje mineralne (w tym m.in. sód, wapń, potas, magnez), enzymy, fawonoidy, polifenole, białka i wiele innych. Na przykład miód lawendowy (jak irlandzki czy hiszpański) to źródło witamin z grupy B, magnezu i potasu. Dużo witaminy C znajdziemy w miodzie tymiankowym, a miody wrzosowe (jak hiszpański lub szkocki) wyróżnia znaczna zawartość witamin A, B2, B3, B6 i C, a także łatwoprzyswajalnego żelaza. Wszystkie miody mają też działanie przeciwdrobnoustrojowe, przeciwgrzybiczne i przeciwzapalne. Jednak mimo tego, że miody są produktami wspierającymi nasz organizm, są grupy osób, które spożywać ich nie powinny wcale lub ewentualnie w bardzo ograniczonym zakresie.

Czy miód może być niebezpieczny dla alergików?

Jedną z takich grup są alergicy. Dokładnie chodzi o osoby uczulone na pyłki roślin (traw, kwiatów, drzew) oraz zarodniki grzybów pleśniowych i drożdżoidalnych. Są to typowe alergeny, które mogą pojawić się w miodzie. Mogą też nimi być białko pszczele, a nawet kawałki odwłoków pszczół – to może być niebezpieczne zwłaszcza dla osób uczulonych na pszczeli jad. W przypadku spożycia miodu objawy będą wtedy co prawda łagodniejsze niż po użądleniu, jednak nadal nieprzyjemne, np. pieczenie, świąd czy obrzęk ust. Istnieją też wtórne przyczyny alergii na miód, np. kiedy korzystamy z kosmetyków lub innych środków zawierających miód. Oprócz wspomnianych reakcji skórnych, w przypadku alergii pojawić się mogą też objawy ze strony układu pokarmowego, np. biegunka, wymioty, oraz oddechowego, jak duszność, kaszel, ból gardła, a także ból głowy, rozdrażnienie, czy – w skrajnych przypadkach, wstrząs anafilaktyczny. Co ciekawe, z alergią na pyłki walczyć można właśnie za pomocą miodu. Głównie stosuje się miody wielokwiatowe (jakimi są np. Mileeven czy Hilltop). Najlepiej zastosować miód z roślin rosnących w naszej okolicy. Oczywiście terapia powinna odbywać się pod okiem eksperta.

Nie wolno karmić niemowląt miodem

Kolejną grupą osób, która nie powinna spożywać miodu,dzieci poniżej pierwszego roku życia. Zakaz podawania miodu niemowlętom (czytaj więcej: Miód a niemowlak, czy to dobre połączenie?) wynika m.in. z zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Amerykańskiej Akademii Pediatrii. Jest to związane z tzw. wywoływanym przez bakterie Clostridium botulinum. W miodzie mogą znajdować się zanieczyszczenia mikrobiologiczne, których skutkiem może być właśnie zakażenie tymi bakteriami. Organizm starszych dzieci i dorosłych doskonale sobie z nimi poradzi, jednak dla maluszka mogą one być niebezpieczne. Objawami botulizmu są m.in. zaparcia, utrata apetytu, osłabienie, zmieniony płacz.

Czy miód może być niebezpieczny dla cukrzyków?

Cukrzyca to niebezpieczna choroba, która polega na zaburzeniu produkcji lub wykorzystania insuliny przez organizm człowieka. U osoby dotkniętej cukrzycą trzustka nie produkuje wystarczającej ilości tego hormonu albo komórki ciała nie wykorzystują go prawidłowo. Dlatego też dieta osób z cukrzycą powinna uwzględniać regularne posiłki o odpowiedniej wartości energetycznej i składzie dostosowanym indywidualnie do wieku, wagi i stanu zdrowia pacjenta. Nad całym przebiegiem leczenia – od podawanych leków po dietę, powinien czuwać specjalista. Z nim też należy konsultować obecność każdego produktu spożywczego w jadłospisie. Dotyczy to również ewentualnego pojawienia się miodu w diecie cukrzycowej (czytaj więcej: Miód a cukrzyca). Należy pamiętać, że mimo iż miód jest produktem nieco bardziej kalorycznym niż cukier, to ma on od cukru niższy indeks glikemiczny. Indeks ten określa, jak dany produkt wpływa na poziom glukozy we krwi w ciągu 2 – 3 godzin po jego spożyciu. Dlatego właśnie świadomość, jaki indeks glikemiczny  ma spożywany produkt, jest szczególnie ważna dla osób z cukrzycą. Przykładem miodu o niskim indeksie glikemicznym jest miód kasztanowy (np. hiszpański czy grecki).  skonsultować z ekspertem dodanie miodu do naszego jadłospisu.

Miód a skłonność do nadwagi

Osoby ze skłonnością do nadwagi, podobnie jak osoby z cukrzycą, powinny szczególnie uważnie komponować codzienny jadłospis. Zwłaszcza że chorobami powiązanymi ze złą dietą, a w efekcie nadwagą czy nawet otyłością są inne schorzenia, które nazywamy cywilizacyjnymi. Należą do nich właśnie cukrzyca, a także choroby układu krążenia czy niektóre rodzaje nowotworów. Dlatego – pomimo że miód jest produktem zdrowym, dostarczającym organizmowi wielu cennych składników bioaktywnych, to jednak jego spożywanie w przypadku nadwagi lepiej skonsultować np. z dietetykiem.  Zawsze też należy brać pod uwagę fakt, że miodu – podobnie, jak innych produktów spożywczych, nie należy spożywać w nadmiarze. Jedna łyżeczka miodu dziennie (czyli ok. 40 kcal) w zupełności wystarczy, by skorzystać z jego dobrodziejstwa, a jednocześnie nie zrujnować sobie sylwetki.  

Korzyści ze spożywania miodu są niezaprzeczalne. W miodach znajdziemy witaminy, substancje mineralne, białko, enzymy czy polifenole. Miód korzystnie wpływa na pracę całego organizmu. Niemniej, w razie wątpliwości, zawsze lepiej skonsultować z ekspertem dodanie miodu do naszego jadłospisu.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.