5 popularnych zastosowań miodu w diecie - Koneser Miodu

Paliwem dla organizmu jest pokarm, a to co położymy na talerzu, ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Dlatego prawidłowo skomponowana dieta powinna zawierać produkty dostarczające nam pełną paletę substancji bioaktywnych. Jednym z tych, który niewątpliwie służy naszemu zdrowiu, i którego nie powinno zabraknąć w codziennej diecie, jest miód. Miód w diecie gwarantuje całą gamę składników odżywczych. Zawiera on m.in. wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie, a więc witaminę C (szczególnie bogaty w nią jest miód tymiankowy) i witaminy z grupy B. W miodzie potwierdzono także obecność około 31 różnych minerałów, w tym wszystkie główne takie jak: fosfor, sód, wapń, potas, siarka, magnez i chlor. Jest on także źródłem, mających działanie przeciwutleniające, flawonoidów i polifenoli. Dotychczasowe badania potwierdziły obecność w miodzie ok. 600 lotnych kompozycji, które przyczyniają się do jego potencjalnych efektów biomedycznych(1). Nie ma więc wątpliwości, że miód to produkt wartościowy, który – jeśli nie ma przeciwskazań medycznych, po prostu należy wprowadzić do jadłospisu. To nie powinno być problemem, ponieważ rynek oferuje wiele rodzajów miodów dających szerokie możliwości kulinarne. Przykładem są choćby miody kremowane, których aksamitna konsystencja pozwala stosować je na wiele sposobów.

Miód a dieta

Kiedy mówimy o miodzie w diecie, nie mamy na myśli, tylko kwestii dbania o linię. Wprowadzenie miodu do jadłospisu to przede wszystkim konkretne korzyści dla zdrowia. Każdy rodzaj miodu posiada swoje specyficzne właściwości prozdrowotne, dlatego warto poznać różne produkty, by sięgnąć po ten, który posłuży nam w danym momencie najlepiej. Szczególnie bogate w składniki bioaktywne są miody wielokwiatowe. Warto jeść zarówno te rodzime, jak i te z nieco odleglejszych zakątków świata. Dzięki temu dostarczymy do organizmu składniki specyficzne dla roślin występujących w danym rejonie geograficznym. Przykładem jest, chociażby irlandzki miód wielokwiatowy Milveen o pięknym, lekko szmaragdowym odcieniu, który powstał tylko i wyłącznie z roślin rosnących na słynnej zielonej wyspie. Z kolei dodając do potraw miody eukaliptusowe – z Australii, ale też np. z Urugwaju, zapewniamy sobie bogate źródło antyoksydantów pomagających walczyć ze skutkami tzw. stresu oksydacyjnego. Właściwości antyoksydacyjne ma także mało znany włoski miód z kwiatów bergamotki. To roślina, która wykazała znaczny stopień zdolności do wychwytywania szkodliwych wolnych rodników oraz działanie wpływające na obniżenie poziomu cholesterolu(2).

Miód z cynamonem

Wracając do zawężonego rozumienia słowa dieta, czyli odchudzania, należy pamiętać, że miód jest produktem zawierającym głównie cukry proste, a jego łyżeczka to ok. 40 kcal. Jednak przecież ani nie zaleca się, ani nie jesteśmy w stanie zjeść go zbyt wiele! Dlatego nie bójmy się miodu będąc na diecie. Oczywiście w przypadku poważnej nadwagi najlepiej ustalić z ekspertem czy i ile miodu możemy spożywać. Natomiast kiedy po prostu chcemy zrzucić kilka kilogramów, to zalecane 1-2 łyżeczki dziennie zupełnie wystarczą, by w pełni skorzystać z dobroczynnych właściwości miodu. Ciekawym sposobem, a jednocześnie naturalnym wsparciem dla utrzymania prawidłowej wagi ciała jest połączenie miodu z cynamonem. Ta aromatyczna przyprawa może być zalecana jako suplement zmniejszający wagę w leczeniu otyłości(3). Cynamon może mieć też działanie ochronne w przypadku tzw. syndromu metabolicznego, na który składają się różnego rodzaju choroby, w tym m.in. otyłość(4). Dodatkowo pewne rodzaje miodów wspierają m.in. pracę układu pokarmowego (czytaj więcej: Jak miód wspiera układ pokarmowy?), a dzięki jego lepszemu funkcjonowaniu poprawia się metabolizm, namnażają dobre bakterie i łatwiej utrzymać prawidłową wagę. Pracę układu pokarmowego wspiera m.in. miód rozmarynowy, a dużą wartość prebiotyczną wykazują miody spadziowe(5), jak np. bułgarski Velkovmed czy grecki miód ze spadzi dębowej. Z kolei miód kasztanowy zawiera przeciwbakteryjną inhibine i w badaniach wykazywał on wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową m.in. przeciwko bakterii E. coli(6).

Ciekawe pomysły na wykorzystanie miodu w potrawach

Skoro już wiemy, że miód to samo zdrowie, wróćmy do jego zastosowań typowo kulinarnych. Oto 5 przykładów, jak możemy zastosować miód w codziennej diecie:

  • Najpopularniejszą metodą jedzenia miodu jest smarowanie nim pieczywa. I bardzo dobrze! Chrupiąca bułeczka lub rogalik z miodem to słodki i zdrowy początek dnia. Dla urozmaicenia miodowych poranków proponujemy sięgnąć po miody kremowane. To produkty o gładkiej, wręcz maślanej konsystencji, co znacznie ułatwia rozsmarowywanie ich na pieczywie. W dodatku proces kremowania pozwala na dodanie do nich naturalnych, zdrowych składników: owoców, przypraw czy kakao. Miody kremowane (czytaj więcej: Wszystko co trzeba wiedzieć o kremowaniu miodu) są zatem doskonałą propozycją dla dzieci (czytaj więcej: Najlepsze miody dla dzieci), czyli najmłodszych Koneserów Miodów.
  • Innym popularnym sposobem zastosowania miodu w diecie jest słodzenie napojów. Herbata z miodem i cytryną to dobry sposób na wzmocnienie odporności. Picie miodu przed snem może też pomóc wyciszyć się – np. po miód lawendowy zawiera olejek eteryczny, działający relaksująco, ale też przeciwdrobnoustrojowo. Pamiętajmy tylko, by nie dodawać miodu do napojów gorących, powyżej 40 stopni Celsjusza, bo straci swoje właściwości.
  • Miód to także zdrowy zamiennik cukru w wypiekach. Tutaj najlepiej sprawdzą się miody płynne, które późno ulegają naturalnemu procesowi krystalizacji (czytaj więcej: Na czym polega krystalizacja miodu?).
  • Miód będzie także doskonałym dodatkiem do sałatkowego dressingu. Zmieszany z oliwą i cytryną stworzy prosty i smaczny sos. Możemy też podkręcić smak sałatki, dodając jej więcej owocowego aromatu dzięki np. miodowi pomarańczowemu lub odrobinę zaskakującego aromatu z miodu wrzosowego.
  • Miody to również znakomity składnik marynat. Dzięki nim mięsa czy ryby zyskują głęboki smak i aromat. Do marynat znakomicie sprawdzą się miody z kwiatów roślin zielnych, np. oregano, tymianku czy rozmarynu.

Bez względu na to, w jaki sposób zastosujemy miód w diecie, na pewno na tym skorzystamy. Dostarczymy sobie substancji bioaktywnych i dawki łatwoprzyswajalnej energii. Możliwość wyboru spośród różnych rodzajów miodów sprawi, że na pewno znajdziemy produkt odpowiedni zarówno do dania, które chcemy przygotować, jak i dla naszego zdrowia.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.