Jak spożywać miód - kilka zdrowych zasad - Koneser Miodu

Ludzie skosztowali miodu po raz pierwszy, obserwując i naśladując zwierzęta. Początkowo, podobnie, jak one, niszczyli pszczele siedziby, by zdobyć słodki przysmak. Niemniej już w starożytności zaczęto korzystać z dobrodziejstw miodu w sposób bardziej zorganizowany i bez szkody dla owadów. Powstały wtedy pierwsze ule oraz odkryto, że miód to także produkt o właściwościach zdrowotnych. W Egipcie słodzono nimi ciasto i używano do innych potraw, a także składano w ofierze. Z kolei w Rzymie miód był uważany za afrodyzjak. Również obecnie miód jest chętnie spożywany na całym świecie i znajduje wiele zastosowań kulinarnych. Oczywiście najpopularniejsze nadal pozostaje jedzenie miodu z pieczywem. Najlepiej, gdy chleb jest świeżo wypieczony i chrupiący, a miód płynny. Taką doskonałą, zdrową porcją na dzień dobry może być np. miód akacjowy, który pozostaje płynny przez długi czas. Oprócz tego miód znakomicie nadaje się jako dodatek do sałatkowych dressingów, mięsnych i rybnych marynat, a także jako zamiennik cukru w ulubionych napojach. Miód to również świetny dodatek do ciast i wypieków. Sposób jego spożywania tak naprawdę zależy tylko od naszej wyobraźni i gustów kulinarnych. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać, by spożywanie miodu było nie tylko pysznym doznaniem kulinarnym, ale też przyniosło korzyści naszemu zdrowiu.

Jak prawidłowo spożywać miód?

Biorąc pod uwagę korzyści zdrowotne, miód najlepiej spożywać bezpośrednio ze słoiczka. Już bowiem w jamie ustnej następuje częściowe wchłanianie miodu poprzez układ naczyń krwionośnych, bezpośrednio do krwiobiegu. W ten sposób miód działa na mięsień sercowy (czytaj więcej: Miód na serce), stąd korzystne jest przyjmowanie go w naturalnej postaci i trzymanie przez jakiś czas w ustach(1). Ważne też, by pamiętać, że miód podgrzany do temperatury powyżej 40 stopni Celsjusza traci swoje właściwości prozdrowotne. Dlatego absolutnie nie można dodawać go gorącej herbaty czy innego napoju – lepiej poczekać, aż ten się przestudzi. Jeśli chodzi o częstotliwość spożywania miodu, to nie ma wątpliwości, że miód warto jeść każdego dnia. Wystarczy 1 – 2 łyżeczki, by dostarczyć organizmowi pełne spektrum zawartych w nim składników bioaktywnych.

Prozdrowotne walory miodu

Unikalny proces powstawania miodu w połączeniu z zawartymi w nim składnikami pochodzącymi z roślin, z jakich powstał, powoduje, że miód zaliczany jest do tzw. superfood (czytaj więcej: Top 5 superfood, które warto znać). Są to produkty o wyjątkowo korzystnym działaniu na nasz organizm. W miodzie znajdują się łatwoprzyswajalne cukry proste, kwasy organiczne, białka, enzymy, mikro- i makroelementy, witaminy, flawonoidy i inne, wartościowe dla zdrowia składniki bioaktywne. Dotychczasowe badania potwierdziły obecność w miodzie ok. 600 lotnych kompozycji, które przyczyniają się do jego potencjalnych efektów biomedycznych(2). Wszystkie miody mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe, przeciwgrzybiczne i przeciwzapalne. Badania wykazały, że szczególnie duże właściwości antybakteryjne ma słynny nowozelandzki miód manuka, dzięki wysokiej zawartości składnika o nazwie methylglyoxal(3).

Uniwersalnymi miodami, bogatymi w substancje bioaktywne są miody wielokwiatowe (np. brytyjski, meksykański czy irlandzki), będące mieszanką różnych miodów nektarowych. Zawierają one sporo witamin (m.in. A i tych z grupy B), a także kwas foliowy i substancje mineralne (m.in. żelazo, wapń, potas i magnez). Ich wyjątkowość potwierdziło badanie, w którym stwierdzono, że mają one większą, niż inne miody, zdolność do hamowania wzrostu różnych szczepów drożdży(4). Są jednak między miodami pewne różnice, które sprawiają, że w przypadku konkretnych dolegliwości najlepiej sięgnąć po konkretny produkt.

Jaki miód wybrać?

To, z jakiej rośliny i w jakim regionie powstał miód, będzie determinować jego skład, czyli obecność takich lub innych składników bioaktywnych. Na przykład miód rozmarynowy pochodzi z rośliny zawierającej diterpeny hamujące śmierć komórek neuronalnych, co wiąże się z potencjałem terapeutycznym tych związków w chorobie Alzheimera(5). Podobny potencjał może mieć też wspomniany już miód akacjowy(6). Z kolei miód z kwiatów oregano wytwarzany jest z rośliny zawierającej karwakol – olejek eteryczny o właściwościach bakteriobójczych i przeciwutleniających(7). W czasie przeziębień dobrze sięgać po miody cytrynowe, np. włoskie Solmielato lub La Querce, które mogą też pomóc łagodzić bóle migrenowe. Wśród miodów cytrusowych (czytaj więcej: Co wiesz o miodzie cytrusowym?) na uwagę zasługuje również miód mandarynkowy, pochodzący z rośliny bogatej w przeciwutleniacze – witaminy C i A. Natomiast miód z kwiatów siekiernicy, działając moczopędnie, pozwala pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Z kolei miód z kwiatów bawełny, dzięki dość wysokiej zawartości szybkowchłanialnego cukru prostego – dekstrozy szybko dodaje energii i jest wartościowym składnikiem domowych izotoników. Dla Koneserów Miodów polecamy też miody kremowane z naturalnymi, bogatymi w składniki odżywcze, dodatkami: np. miód z ziarnami konopi siewnej, rośliny zawierającej kwasy omega-6 i omega-3 lub miód kremowany z rokitnikiem, czyli rośliną zawierającą m.in. witaminy C, A, E, F, K, P, B12, jak też żelazo, wapń, potas, glin i krzem.

Na co zwracać uwagę przy zakupie miodu?

Oczywiście, żeby miód spełnił swoje zadanie i dostarczył organizmowi składników bioaktywnych, musimy mieć do czynienia z prawdziwym miodem. Dlatego już na etapie zakupu zwróćmy uwagę na etykietę – etykieta prawdziwego miodu powinna zawierać pełną nazwę rodzaju i odmiany miodu np. miód pszczeli nektarowy wielokwiatowy.  Warto też sprawdzić konsystencję miodu. Jeśli zauważmy, że rozpoczął się proces krystalizacji (czytaj więcej: Na czym polega krystalizacja miodu?), możemy mieć pewność, że sięgamy po miód prawdziwy (czytaj więcej: Jak rozpoznać prawdziwy miód?). Pamiętajmy jednak, że krystalizacja ma różny czas, w zależności od rodzaju miodu (czytaj więcej: Rodzaje miodów i ich właściwości). Miody sztuczne się natomiast nie krystalizują. Prawdziwy miód jest też zwykle lekko mętny, ponieważ zawiera pyłek kwiatowy lub cząsteczki wosku, podczas gdy sztuczny miód jest zupełnie czysty. Istnieją też proste, domowe sposoby (czytaj więcej: Jak rozpoznać sztuczny miód?) na potwierdzenie prawdziwości miodu. Kiedy już mamy pewność, że nasz miód jest prawdziwy, pamiętajmy, by odpowiednio go przechowywać. Jak wspomnieliśmy, miód nie lubi wysokich temperatur. Dlatego najlepiej trzymać go miejscu ciemnych i chłodnym. Jednak nie należy wkładać miodu do lodówki. Zimno przyspiesza krystalizację miodu. Opakowanie miodu powinno być natomiast szczelne i zapobiegać dostępowi powietrza.  

Spożywanie miodu pszczelego dostarcza naszemu organizmowi słodką porcję zdrowia. Warto jeść miód codziennie i sięgać po różne jego rodzaje, by skorzystać z ich prozdrowotnych właściwości. Dobrze przechowywany (czytaj więcej: Jak przechowywać miód?), prawdziwy miód, to prawdziwy kulinarny skarb, którego smakiem będziemy mogli się cieszyć przez długi czas.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.