Jaki miód na wzmocnienie odporności? - Koneser Miodu

Miód to produkt o wielu właściwościach prozdrowotnych. Jego podstawowymi składnikami są glukoza i fruktoza. To cukry proste doskonale przyswajane przez organizm, wspierające pracę serca i dające zastrzyk zdrowej energii. W miodzie znajdziemy także m.in. witaminy, mikro- i markroelementy, białka, enzymy czy kwasy (np. octowy, cytrynowy, mlekowy). Bogactwo składników bioaktywnych miodu sprawia, że nazywany on bywa naturalnym antybiotykiem, a jedną z jego właściwości jest wspieranie układu odpornościowego.  Miód działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie – stanowi więc naturalny sposób na wzmocnienie odporności. Przykładem są popularne miody wielokwiatowe (np. kremowany miód Serksno Medus), łączące w sobie składniki bioaktywne z wielu różnych roślin. Wartościowe są również miody monokwiatowe, jak miód z kwiatów drzewa mandarynkowego, którego owoce znane są z zawartości witamin C i A oraz składników mineralnych, takich jak magnez, wapń czy potas. Jednak miody to nie tylko wsparcie odporności rozumianej, jako brak przeziębienia w okresie jesienno-zimowym, ale także odporności na poważne schorzenia, jak rak i inne choroby cywilizacyjne. W jednym z badań wykazano, że np. miód truskawkowy (jak korsykański Miel de Salice czy greckie Stayia Farm i Eulogia) może mieć potencjalne działanie antynowotworowe w przypadku raka okrężnicy(1).

Jak spożywać miód – kilka zdrowych zasad

Skoro zatem miody działają tak korzystnie na organizm, jak najlepiej je spożywać, by nie utraciły swoich właściwości i wzmocniły nasz układ odpornościowy? Wiele osób uważa, że ich odporność poprawi się, gdy sięgną po gorącą herbatę z miodem i cytryną. To błąd! Zawarta w cytrynie witamina C oraz składniki miodu nie lubią wysokich temperatur. Dlatego nie powinno się go podgrzewać do temperatury powyżej 40 stopni Celsjusza. Jeśli zatem chcemy, by nasza herbata zadziałała, powinniśmy dodać do niej miód i cytrynę dopiero po przestudzeniu. Jednak najlepszym sposobem na spożywanie miodu jest po prostu jego konsumpcja prosto ze słoiczka. Łyżeczkę miodu potrzymajmy przez chwilę w ustach, ponieważ już tutaj następuje częściowe jego wchłanianie bezpośrednio do krwiobiegu poprzez układ naczyń krwionośnych(2). Dla wzmocnienia układu odpornościowego warto zastosować miody wielokwiatowe (np. kremowany miód Serksno Medus). Ten rodzaj miodów łączy bowiem w sobie składniki bioaktywne z wielu różnych roślin, dzięki czemu nasz organizm otrzymuje całe ich bogactwo. Wartościowe są również miody monokwiatowe, jak miód z kwiatów drzewa mandarynkowego, którego owoce znane są z zawartości witamin C i A oraz składników mineralnych, takich jak magnez, wapń czy potas. Układ odpornościowy wspomaga też miód rozmarynowy.  Rozmaryn, dzięki zawartości hamujących śmierć komórek neuronalnych diterpen okazał się możliwym kandydatem do walki z chorobą Alzheimera(3), co potwierdza, że miód wzmacnia też odporność na poważniejsze schorzenia. Na koniec należy podkreślić, że nie tylko sposób spożywania miodu, ale też jego prawidłowe przechowywanie (czytaj więcej: Jak prawidłowo przechowywać miód?) ma ogromne znaczenie dla utrzymania składników bioaktywnych w miodzie, które pomogą w pracy naszego układu odpornościowego.

Czy warto pić wodę z miodem i cytryną?

Wiemy już, że miody wspierają nas w walce z infekcjami i wzmacniają odporność. Jednym z najprostszych sposobów, by o nią zadbać jest picie szklanki letniej wody z miodem i cytryną. W miodzie występują bowiem wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie, na czele z witaminą C(4). Lepsza odporność to nie jedyna korzyść sięgania po tę miksturę. W ten sposób poprawiamy też pracę nerek, wątroby i całego układu pokarmowego, pozbywając się toksyn z organizmu. Za szklankę wody z miodem i cytryną podziękuje nam także nasza skóra, która stanie się lepiej odżywiona i oczyszczona, a my będziemy wyglądać na bardziej wypoczęte. Ciekawym sposobem na smakowe urozmaicenie zwykłej szklanki wody będzie dodanie do niej miodów z naturalnymi, zdrowymi dodatkami, np. czarną porzeczką, rokitnikiem czy jarzębiną.

Domowe przepisy z miodem na wzmocnienie odporności

Jak jeszcze – oprócz wspomnianej szklanki wody z cytryną i miodem, możemy wzmocnić odporność domowymi sposobami? Prawdziwą bombą składników wzmacniających odporność jest połączenie 4-5 łyżek miodu, soku z 1,5 cytryny, ok. 80 g imbiru i 3-4 ząbków czosnku. Całość miksujemy i odstawiamy na kilka godzin. Pamiętajmy, że taka mikstura może stać w lodówce od 2 do 3 tygodni, nie dłużej.

Innym pomysłem jest połączenie cebuli, czosnku, cytryny, imbiru i miodu z kurkumą. Składniki układamy warstwami w słoiczku, który następnie zakręcamy, żeby składniki „puściły soki”. Dla dodatkowego efektu możemy użyć miodu cytryną i imbirem

Mniej znanym, a na pewno wartościowym, sposobem jest nadziewanie buraków miodem. Warzyw nie obieramy, tylko czyścimy i w wycięte w nich otwory wlewamy nieco miodu. Następnie pieczmy w piekarniku przez ok. 20 minut, aby buraki puściły sok, który pijemy po ok. 1 łyżce 2 razy dziennie.

Z kolei propozycja dla dzieci to koktajl bananowy z miodem. Wystarczy zmiksować 2 dojrzałe owoce, 350-400 ml letniej wody i 2-3 łyżki miodu. Tu też możemy skorzystać z miodów kremowanych z naturalnymi dodatkami, np. kakao, kakao i truskawkami czy kakao i wiśnią. Takie połączenia na pewno skuszą małych Koneserów Miodu. Miód możemy dodawać też do gotowych, ziołowych herbat z roślin wzmacniających odporność, jednak pamiętajmy, by napój był wcześniej wystudzony. Od wieków miody były receptą na zdrowie.

Obecnie nauka potwierdza ich właściwości i wciąż odkrywa nowe możliwości, jakie daje stosowanie miodów. Szukając sposobów na wzmocnienie odporności – uzbrojeni we współczesną wiedzę, sięgnijmy po babcine przepisy na miodowe mikstury lub skorzystajmy z powyższych propozycji. Na zdrowie!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.