Miód a odchudzanie - Koneser Miodu

Zwracanie uwagi na to, co kładziemy na talerzu, dbałość o sylwetkę jako wyraz troski o zdrowie i związana z tym aktywność fizyczna to już nie moda, a coraz powszechniejszy styl życia. Dlatego wiele osób zainteresowanych jest poznaniem właściwości produktów spożywczych, żeby wybierać te służące zdrowiu. Jednym z takich bardziej wartościowych produktów jest niewątpliwie miód. Obecnie oferta miodów na rynku jest szeroka i wśród popularnych rodzajów miodów, pojawiają się też nieco bardziej egzotyczne, jak np. miód z kwiatów bawełny, miód z kwiatów ostu czy miód z kwiatów bożodrzewu. Zdarza się jednak, że osoby dbające o sylwetkę rezygnują nawet ze zdrowych produktów, takich jak miód, obawiając się ich kaloryczności. Niesłusznie! Miód oferuje bowiem znacznie więcej niż słodki smak. To przede wszystkim produkt zawierający szeroką gamę składników odżywczych, z których nasz organizm może skorzystać. Co więcej, liczne badania naukowe potwierdzają, że miód może przynieść realne korzyści dla naszego zdrowia. Poszczególne jego rodzaje wspierają zarówno całe układy funkcjonujące w naszym ciele, poszczególne organy, a nawet mogą stać się cennymi kosmetykami w domowym spa, pomagając zadbać o urodę.

Zalety miodu

Miód to produkt o wielu zastosowaniach. Najbardziej oczywistym jest jego zastosowanie kulinarne. W kuchni miód sprawdza się jako prosty, słodki dodatek do chrupiącego pieczywa, stosujemy go też chętnie w sałatkowych dressingach, marynatach do mięs i ryb czy do posłodzenia ulubionej herbaty. Zaletą miodu jest też to, że łatwo łączy się z innymi, naturalnymi dodatkami. Dzięki temu na rynku dostępne są np. miody kremowane o aksamitnej konsystencji, w których smak został wzbogacony owocami, np. truskawką, czarną porzeczką, rokitnikiem, przyprawami i ziołami, jak wanilia i mięta, a nawet ziarnami konopi siewnej. Od starożytności znane są także właściwości zdrowotne miodu. Również nasze babcie stosowały miód w domowych apteczkach, np. mieszając go z wodą i cytryną lub z mlekiem i czosnkiem, gdy pojawiało się przeziębienie. Współczesna medycyna i farmacja, a nawet przemysł kosmetyczny też chętnie korzystają z jego dobrodziejstwa. Nic dziwnego, skoro potwierdzono w miodach obecność około 600 substancji lotnych sprawiających, że miody wykazują tak liczne cechy biomedyczne(1).

Miód w diecie

Prawidłowy sposób odżywiania to nie tylko dbałość o sylwetkę, ale też o dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Dlatego dieta powinna być zróżnicowana i bogata w produkty, które zapewnią nam składniki bioaktywne. Jej podstawą powinny być warzywa i owoce, których należy jeść przynajmniej pięć porcji każdego dnia. Do jadłospisu warto też dodać naturalny miód. Miody zwierają dużo składników bioaktywnych, dzięki którym ich obecność w diecie realnie wspiera pracę organizmu człowieka. Zawierają one m.in. wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie: witaminę C (szczególnie dużo ma jej miód tymiankowy) i witaminy z grupy B. W miodzie potwierdzono również obecność około 31 różnych minerałów (w tym m.in. sód, wapń, potas, magnez). Miód w diecie jest też źródłem działających antyoksydacyjnie flawonoidów i polifenoli(2). W przypadku osób dbających o sylwetkę, które często są aktywne fizycznie, miód warto stosować w domowych izotonikach, którymi uzupełniamy płyny po wysiłku. W czasie ćwiczeń, wraz z potem, tracimy sporo substancji mineralnych, takich jak sód, potas, wapń i magnez, co może zachwiać gospodarką organizmu. Dodanie miodu i odrobiny soli do wody znakomicie uzupełni te braki. Polecamy np. miód z kwiatów bawełny, który zawiera sporo dekstrozy – błyskawicznie wchłanianego cukru prostego.

Właściwości naturalnego miodu

Wśród właściwości naturalnego miodu należy wymienić jego działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne i przeciwzapalne. Ciekawą właściwością naturalnego miodu jest też to, że jego częściowe wchłanianie następuje już w jamie ustnej poprzez układ naczyń krwionośnych, bezpośrednio do krwiobiegu. W ten sposób miód korzystnie działa na mięsień sercowy(3). To ważna informacja dla aktywnych osób, które chcą zrzucić kilka zbędnych kilogramów i podejmują w związku z tym wysiłek fizyczny. Pamiętajmy też, że obecność miodu w diecie to nie tylko doraźne korzystanie z jego właściwości, np. w czasie przeziębienia, ale też korzyści długofalowe. Na przykład miód akacjowy ma potencjalne działanie terapeutyczne w przypadku choroby Alzheimera(4), a miód kasztanowy w badaniach wykazywał wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową m.in. przeciwko bakterii E. coli(5).

Prozdrowotne cechy miodu opisane wyżej sprawiają, że miód nie bez powodu znalazł się wśród tzw. superfoods (czytaj więcej: 5 superfood, które warto znać). Ważne jednak, aby w naszym jadłospisie gościł miód prawdziwy (czytaj więcej: Jak rozpoznać prawdziwy miód?). Tylko taki zapewni nam pełne bogactwo substancji odżywczych. Jedną z właściwości naturalnego miodu jest to, że ulega on krystalizacji (czytaj więcej: Na czym polega krystalizacja miodu?). Jest tak dlatego, gdyż woda stanowi w miodzie zaledwie 20%, co oznacza, że jest on roztworem przesyconym i z czasem po prostu musi zacząć się krystalizować. To właśnie cecha prawdziwego miodu. Warto o tym wiedzieć, ponieważ wciąż krąży mit mówiący, że jest odwrotnie.

 

Miód jako zamiennik cukru

Cukier i miód to produkty słodkie i pochodzące z roślin. Jednak na tym kończy się ich podobieństwo. Cukier pozyskuje się z trzciny lub buraków cukrowych, a podczas oczyszczania znikają zawarte w obu roślinach składniki odżywcze, a pozostają same węglowodany. Tymczasem miód wytwarzany jest przez pszczoły i powstaje ze spadzi lub nektaru (czytaj więcej: Miód spadziowy czy nektarowy, który wybrać?). W cukrze znajdziemy przede wszystkim sacharozę, czyli dwucukier składający się z glukozy i fruktozy, natomiast w miodziecukry proste – fruktoza i glukoza osobno. To właśnie zawartość cukrów prostych powoduje, że miód jest łatwo i w pełni przyswajalny przez organizm. Wiele osób, które się odchudzają, boją się sięgać po miód, z powodu jego kaloryczności. To prawda, że łyżeczka miodu (ok. 12 g) to niecałe 40 kcal, czyli więcej, niż łyżeczka (ok. 5 g) cukru, w której jest 20 kcal. Jednak nie wybieramy tylko między kalorycznością większą a mniejszą, ale przede wszystkim między produktem zawierającym wiele składników bioaktywnych a produktem, który oprócz sacharozy nie zawiera nic więcej. Miód ma poza tym niższy indeks glikemiczny (IG), czyli stężenie glukozy we krwi po jego spożyciu jest niższe niż po zjedzeniu cukru. A im niższy indeks glikemiczny, tym mniejsze ryzyko napadów głodu, a w rezultacie łatwiejsze dbanie o linię.  Naturalny miód (czytaj więcej: Jak rozpoznać prawdziwy miód?) zawiera składniki odżywcze, m.in. witaminy, substancje mineralne, białka, polifenole. Dlatego łyżeczka miodu to bez wątpienia słodka porcja zdrowia. Nie ma przeciwskazań, by jadły go też osoby dbające o linię. Wystarczy po prostu pamiętać, że tak jak w przypadku innych produktów spożywczych, trzeba zachować umiar. W zupełności wystarczą 1-2 łyżeczki dziennie, by w pełni skorzystać z dobrodziejstwa miodu i utrzymać piękną sylwetkę.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.