Miód na cholesterol - jaki miód obniża cholesterol? - Koneser Miodu

Cholesterol to organiczny związek chemiczny z grupy steroidów – lipid, substancja tłuszczowa konieczna do prawidłowej budowy tkanek. Służy on także do produkcji niektórych hormonów i ma udział w przyswajaniu witaminy D. Cholesterol produkowany jest w wątrobie, skąd z krwią dociera do komórek organizmu. Jego źródłem są też pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Wyróżniamy dwie frakcje cholesterolu: 

  • Frakcja LDL (low density lipoproteins) – często nazywana „złym cholesterolem”, która odpowiada za dostarczanie cholesterolu do komórek. Nadmiar tego cholesterolu jest szkodliwy. Jego zbyt wysoki poziom stanowi ryzyko dla organizmu i może przyczyniać się do wystąpienia m.in. zawału serca lub udaru mózgu.
  • Frakcja HDL (high density lipoproteins) – tzw. dobry cholesterol, to cząsteczki, które nadmiar cholesterolu odprowadzają z powrotem do wątroby, skąd jego nadwyżka jest wydalana. Jest to ważny czynnik zapobiegania miażdżycy i chorobom wieńcowym serca. Korzystne dla organizmu jest, gdy poziom HDL jest wyższy. 

Jak widać warto zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu, a jednym z podstawowych czynników do osiągnięcia równowagi w tym zakresie jest prawidłowy sposób odżywiania. Co zatem jeść, by obniżyć wysoki cholesterol i jak powinna wyglądać dieta niskocholesterolowa? Oto kilka prostych zasad. Skoro źródłem cholesterolu są produkty odzwierzęce, to właśnie ich należy na diecie antycholesterolowej szczególnie unikać. Odradza się nie tylko sięganie po tłuściutką słoninę czy podroby, ale też wołowinę i wieprzowinę. Zastąpmy je mięsami chudymi, np. drobiem – ale jedzmy go bez skóry, bo w niej gromadzi się sporo tłuszczy. Warto też wprowadzić do jadłospisu tłuste ryby, np. śledzie czy makrele, ponieważ zawierają korzystne kwasy tłuszczowe omega-3. Ograniczać się powinno natomiast spożycie soli, produktów przetworzonych i bogatych w cukier, a także alkoholu. Osoby ze zbyt wysokim poziomem szkodliwego LDL powinny być szczególnie ostrożne – najlepiej, aby zastąpiły tłuszcze zwierzęce roślinnymi, jak oliwa i oleje. Zawierają one tzw. sterole roślinne, które częściowo blokują wchłanianie cholesterolu. Konieczne jest również spożywanie – obniżających jego stężenie, produktów bogatych w błonnik. Dlatego w codziennym menu powinny pojawić się produkty pełnoziarniste (pieczywo, kasze, płatki). Błonnika dostarczają też owoce i warzywa – zaleca się, aby codziennie jeść ich min. 5 porcji. Co ciekawe, jedną z owocowo-warzywnych porcji może stanowić szklanka (ok. 200 ml) soku. Produktami, po które warto sięgać są też miody, np. zawierające flawonoidy miody pomarańczowe, jak hiszpańskie Apicola i Hilltop lub włoski Solmielato.

Jak miód wpływa na cholesterol?

Badanie wykazało, że u osób spożywających miód poziom cholesterolu całkowitego obniżył się o 3%, a LDL-C o 5,8% – dotyczyło to badanych, którzy wcześniej mieli prawidłowe wartości. U osób z podwyższonymi wcześniej zmiennymi odpowiednio było to 3,3% dla cholesterolu całkowitego i 4,3% dla LDL-C. Wywnioskowano, że spożywanie naturalnego miodu zmniejsza czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego, szczególnie u osób z podwyższonymi czynnikami ryzyka(1).

Jaki miód wybrać przy wysokim poziomie cholesterolu?

Warto poznać właściwości różnych rodzajów miodów, by z bogatej oferty rynkowej wybrać te, które szczególnie będą wspierać organizm w przypadku problemów z wysokim cholesterolem i pomogą ograniczyć wystąpienie dolegliwości z tym związanych. Wśród wspomnianych wcześniej miodów pomarańczowych na szczególną uwagę zasługuje miód z kwiatów bergamotki, w której wykryto szczególnie dużo flawonoidów. Wykazano, że bergamotka ma znaczny stopień zdolności do wychwytywania szkodliwych wolnych rodników oraz działanie wpływające na obniżenie poziomu cholesterolu(2). We flawonoidy bogaty jest też miód lawendowy, np. irlandzki lub hiszpański. Walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu wpierać będzie też miód z ogórecznika. Dobre będą też miody z cynamonem – przyprawą, która również może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu, jak np.: miód kremowany z cynamonem, pomarańczą i cytryną czy miód leśny z kawałkami cynamonu. Układ sercowo-naczyniowy, który cierpi, szczególnie gdy poziom cholesterolu jest zbyt wysoki, wspierać będą natomiast m.in. miód gryczany (np. Broliu Medus) czy z kwiatów ostu. Prawidłowa dieta to klucz do zdrowia. W przypadku osób ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu jest ona szczególnie istotna. Dlatego warto, by w codziennym jadłospisie znalazły się produkty, które będą wspierać nasz organizm w prawidłowym funkcjonowaniu. Niewątpliwie jednym z nich jest – bogaty w bioaktywne składniki miód.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.