Miód vs cukier - co lepsze dla naszego zdrowia - Koneser Miodu

Słodki smak to jeden z naszych ulubionych. Niestety często z niego rezygnujemy, aby zachować zdrowie i utrzymać figurę. Odstawiamy więc cukier, a potem walczymy z pokusą. Tymczasem możemy się cieszyć słodkim smakiem i jednocześnie zadbać o swoje zdrowie! Wystarczy sięgnąć po miód. Jedząc miód, nie tylko doświadczamy słodkiego smaku, ale też naprawdę wspieramy swój organizm. Miody zwierają bowiem dużo składników bioaktywnych, dzięki którym mają różnorodne właściwości prozdrowotne. Na przykład miód akacjowy ma potencjalne działanie terapeutyczne w przypadku choroby Alzheimera (1), a miód kasztanowy zawiera przeciwbakteryjną inhibinę i w badaniach wykazywał wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową m.in. przeciwko bakterii E. coli(2). Z kolei miód z kwiatów siekiernicy wspierać może nasze nerki i jelita, a miód z kwiatów ostu wątrobę i układ sercowo-naczyniowy. Jak zatem widać, miód to coś więcej niż tylko słodki smak. Co zatem sprawia, że miód słodko smakuje, a jednocześnie jest produktem zdrowym?

Porównanie składu miodu i cukru

Cukier pozyskuje się z trzciny cukrowej lub bardziej swojskich buraków cukrowych. Z obu produktów wyciska się sok, który następnie poddawany jest zagęszczaniu i krystalizacji. W czasie oczyszczania znikają zawarte w obu roślinach składniki odżywcze, a pozostają same węglowodany. W cukrze znajdziemy przede wszystkim sacharozę – to tzw. dwucukier, który zawiera jedną cząsteczkę glukozy i jedną cząsteczkę fruktozy. Miód natomiast jest produktem pszczelim, który powstaje ze znoszonych do ula przez te owady spadzi lub nektaru (czytaj więcej: Miód nektarowy czy spadziowy, który wybrać?). Już w przewodzie pokarmowym pszczoły sacharoza przekształca się glukozę oraz fruktozę, i to właśnie te dwa cukry proste są głównymi składnikami miodu. Fruktoza to związek, który naturalnie występuje w owocach, nektarze i właśnie w miodzie. Z kolei glukoza to organiczny związek będący podstawowym związkiem energetycznym dla organizmów. Dlatego podaje się ją np. w kroplówkach. Jej duża zawartość w niektórych rodzajach miodów, np. miodzie z kwiatów bawełny, sprawia też, że miody te są polecane osobom aktywnym i sportowcom do tworzenia domowych izotoników. Zawartość cukrów prostych powoduje, że miód jest łatwo i całkowicie przyswajalny przez nasz organizm, a jednocześnie wspiera pracę serca i układu krwionośnego. Jednak miód to coś więcej niż cukry! Naturalny, prawdziwy miód (czytaj więcej: Jak rozpoznać prawdziwy miód?) zawiera także inne składniki odżywcze, m.in. witaminy, substancje mineralne, białka, polifenole. Dlatego właśnie na pytanie cukier czy miód, zdecydowanie odpowiadamy – MIÓD!

Co jest słodsze, miód czy cukier?

Należy przede wszystkim podkreślić, że oba produkty, to zupełnie inny rodzaj słodyczy. Cukier jest po prostu słodki, podczas gdy świat miodów oferuje ogromne bogactwo smaków, w których słodycz często uzupełniają inne nuty. W świecie miodów mamy więc np. smaki lekko ziołowe jak w miodzie rozmarynowym, owocowe, jak w miodzie kwiatów jabłoni oraz bardziej zaskakujące, jak ziemisty smak miodu manuka czy pikantny miodu gryczanego. Atutem miodów jest też możliwość wzbogacenia ich smaku naturalnymi dodatkami. Doskonałym przykładem są miody kremowane, wśród których spotkać możemy produkty z dodatkiem aromatycznej mięty lub wanilii, zdrowego rokitnika czy naturalnego kakao. Miody kremowane (czytaj więcej: Wszystko co trzeba wiedzieć o kremowaniu miodu) to znakomita propozycja dla najmłodszych Koneserów Miodu. Mogą one zastąpić smakowe kremy, a ponieważ mają maślaną konsystencję i łatwo się rozsmarowują, dziecko samo z łatwością przygotuje ulubione śniadanie. 

Ze słodkim smakiem łączymy też często kaloryczność pokarmów. Ile kalorii ma miód? Łyżeczka miodu (ok. 12 g) to niecałe 40 kcal. To nieco więcej, niż łyżeczka (ok. 5 g) cukru, w której jest 20 kcal. Jednak skład i właściwości prozdrowotne miodu są nie do zastąpienia. Poza tym miód ma niższy indeks glikemiczny (IG), co oznacza, że stężenie glukozy we krwi po jego spożyciu jest niższe. Dzięki temu istnieje mniejsze ryzyko napadów głodu, a zatem łatwiej nam zadbać o linię. No i przede wszystkim, w jedzeniu miodu, jak i innych produktów spożywczych, należy po prostu zachować umiar. 1-2 łyżeczki dziennie zupełnie wystarczą, by cieszyć się słodkim smakiem i lepszym zdrowiem.

Czym słodzić herbatę?

Filiżanka lub kubek herbaty to jeden z ulubionych napojów Polaków. Jeśli chcemy wzbogacić jej smak nutą słodyczy, to koniecznie sięgnijmy po miód. Przekonamy się, że zwykła herbata może różnie smakować, w zależności od rodzaju miodu (czytaj więcej: Rodzaje miodu i ich właściwości), który do niej dodamy. Na przykład najbardziej popularna – herbata z cytryną zyska zupełnie nową odsłonę, gdy dodamy do niej łyżeczkę miodu cytrynowego (np. hiszpańskiego Apicola lub włoskich Solmielato i La Querce). Najlepiej wypić ją wieczorem, ponieważ miody cytrynowe mają właściwości wyciszające. Lekko cytrusowy aromat i smak będzie miała też herbata, z zawierającym potas i wapń, miodem mandarynkowym. Jakikolwiek miód wybierzemy do herbaty, pamiętać musimy o jednym – nie wolno go dodawać do gorącego napoju, ponieważ w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza traci on swoje właściwości. 

Miód to coś więcej niż słodki dodatek do potrawy – to bogactwo składników odżywczych, które realnie wpierają organizm. Łyżeczka miodu może nas także zabrać w słodką podróż dookoła świata. Dlatego warto dowiedzieć się o miodach jak najwięcej, by stać się ich prawdziwym znawcą i Koneserem.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.