Miód w codziennej diecie - ważny element naszego menu - Koneser Miodu

Ludzie od dawna doceniali prozdrowotne właściwości miodów. Dlatego produkty te od wieków goszczą nie tylko na stołach, ale też w domowych apteczkach. I słusznie, ponieważ miody stanowią bogate źródło substancji bioaktywnych: witamin, enzymów, substancji mineralnych (np. potasu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza), kwasu foliowego i innych składników wspierających zdrowie. Prawdziwy, naturalny miód (czytaj więcej: Jak rozpoznać prawdziwy miód?) ma właściwości bakteriobójcze, przeciwwirusowe i antygrzybiczne. Nic zatem dziwnego, że i współcześnie sięgamy po sprawdzone mikstury z miodem, gdy walczymy z przeziębieniem (czytaj więcej: Miód na przeziębienie) lub chcemy wzmocnić odporność, a nawet, by poprawić kondycję skóry. W zależności od tego, z jakiej rośliny miód powstał, będzie on zawierał składniki bioaktywne w niej zawarte. Przykładem są miody z ziół, takie jak rozmarynowy, który polecany jest dla wzmocnienia odporności i w przypadku problemów z trawieniem, czy też miód z kwiatów oregano, rośliny zawierającej karwakol – olejek eteryczny o właściwościach bakteriobójczych i przeciwutleniających(1). Z kolei miody cytrynowe to naturalne wsparcie w czasie przeziębienia. Mogą one także łagodzić bóle migrenowe. Mandarynka, a zatem i powstały z niej miód mandarynkowy to natomiast bogate źródło przeciwutleniaczy – witaminy C i A. Ze względu na ukrytą w nich moc cennych składników odżywczych, miody wciąż są przedmiotem badań naukowców. Sprawdzają oni, w jaki jeszcze sposób miody mogą wesprzeć nasze zdrowie, nie tylko doraźnie, ale też w przypadku chorób przewlekłych. Dzięki dociekliwym badaczom okazało się m.in., że popularny miód akacjowy jak np. węgierski Hilltop może mieć potencjał w leczeniu choroby Alzheimera(2), a miód manuka może wykazywać właściwości antynowotworowe(3).

Miód a odchudzanie

To prawda, że miód jest produktem zdrowym, a jego obecność jest w diecie wskazana. Nie możemy jednak zapominać, że jest niemal w 100% produktem cukrowym, a łyżeczka miodu ma około 40 kalorii. Dlatego, podobnie jak w przypadku innych produktów spożywczych, potrzebny jest umiar. Do tego, żeby skorzystać z dobroczynnych właściwości miodu wystarczy 1-2 łyżeczki dziennie. Nie zrujnuje to naszej diety, a dostarczy organizmowi cennych składników odżywczych, w tym takich, które wspierają pracę jelit. Taki jest np. miód z kwiatów siekiernicy, który jednocześnie – działając moczopędnie, pozwala pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Miodu nie powinno zabraknąć w diecie osób dbających o linię.

Najlepszy miód dla sportowca

Jest jednak grupa osób, które mogą sobie pozwolić na nieco częstsze sięganie po miód. Są to sportowcy i ludzie bardziej aktywni fizycznie. W czasie wysiłku człowiek traci wraz z potem sporo substancji mineralnych, takich jak sód, potas, wapń i magnez. Może to zachwiać gospodarką organizmu, dlatego potrzebne jest ich regularne uzupełnianie. Prostym i najzdrowszym wyjściem jest stworzenie domowego izotoniku, w którym do wody dodamy cytrynę, odrobinę soli i właśnie miód. Doskonały będzie np. grecki miód z kwiatów bawełny.

Miód a karmienie piersią

Każda mama, która urodziła maluszka, chce dla niego jak najlepiej. A ponieważ sporo kobiet w pierwszych miesiącach życia, karmi dziecko piersią, to powinny pamiętać, żeby szczególnie zadbać o swoje odżywianie. Wśród wartościowych produktów, po które może sięgać świeżo upieczona mama, jest m.in. miód. Wystarczy jedna łyżeczka, aby do organizmu dostały się niezbędne składniki odżywcze. Ciekawym pomysłem na urozmaicenie – czasami dość monotonnej diety karmiącej piersią mamy, są miody kremowane z dodatkami. Mogą to być, np. miód z ziarnami konopi siewnej – rośliny bogatej w kwasy omega-6 i omega-3, która jest doskonałym źródłem białka, albo miód kremowany z rokitnikiem, czyli rośliną zawierającą m.in. witaminy C, A, E, F, K, P, B12, jak też żelazo, wapń, potas, glin i krzem. Źródłem witaminy C jest też czarna porzeczka, której cierpki smak uzupełnia słodycz litewskiego miodu kremowanego. Miody to niewątpliwie jedne z najbardziej wartościowych produktów spożywczych. Żeby w pełni wykorzystać ich prozdrowotne właściwości, warto zapoznać się z bogatą ofertą tych produktów i dowiedzieć, po jaki miód sięgać zarówno profilaktycznie, jak i w przypadku określonych kłopotów ze zdrowiem. Próbowanie różnych miodów pozwoli nam też cieszyć się różnorodnością ich smaków i stać się prawdziwym Koneserem Miodu.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.