Miody na zwiększanie odporności - Koneser Miodu

Odporność jest to stan niepodatności organizmu na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, w tym m.in. mikroorganizmów chorobotwórczych. Mechanizmom odporności działanie umożliwia sprawnie funkcjonujący układ odpornościowy nazywany też immunologicznym. Jego celem jest ochrona organizmu przed chorobami, poprzez identyfikację i likwidowanie patogenów i komórek nowotworowych. Zatem zaburzenia w systemie odpornościowym mogą być przyczyną tego, że zachorujemy. Większość z nas przypomina sobie o wspieraniu układu odpornościowego jesienią, gdy zaczyna się sezon przeziębień. Jednak w krótkim czasie trudno o zbudowanie odporności organizmu. Trzeba to robić przez cały rok. Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem wsparcia układu immunologicznego jest regularna aktywność fizyczna i prawidłowe odżywianie.  Wśród produktów, których nie może zabraknąć na naszych talerzach, są warzywa i owoce. Obok nich warto postawić też słoiczek naturalnego miodu. Sposób powstawania miodów sprawia, że są one szczególnie bogate w różnorodne składniki bioaktywne występujące w roślinach, z których powstały. Na przykład miód mandarynkowy (np. Solmielato) powstaje z kwiatów rośliny, której owoce zawierają witaminę C i A oraz substancje mineralne, takie jak wapń, potas czy magnez.

Jak miód wpływa na odporność?

Miody mają korzystny wpływ na odporność, ponieważ zawierają witaminy, makro- i mikroelementy, białka, enzymy, kwasy oraz inne substancje bioaktywne. Na przykład miód wielokwiatowy to prawdziwa skarbnica witamin (m.in. A i tych z grupy B), kwasu foliowego i substancji mineralnych (np. żelaza, wapnia, potasu czy magnezu). Dzięki tak bogatemu składowi miody wykazują właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Nic zatem dziwnego, że miód nazywamy naturalnym antybiotykiemCo prawda wszystkie miody mają wspomniane wyżej właściwości korzystne dla naszego zdrowia, niemniej warto przyjrzeć się także bliżej poszczególnym ich rodzajom. Różne gatunki miodów mogą bowiem wspierać organizm na różne sposoby – także, gdy już walczymy już z konkretnym schorzeniem spowodowanym brakiem odporności. Na przykład miód z kwiatów drzewa truskawkowego (Miel de Salice, Stayia Farm, Eulogia) pomoże w polepszeniu pracy górnych dróg oddechowych, w tym oskrzeli. Z tego samego powodu miód gryczany docenili rodzice badanych dzieci, które miały trudności w zasypianiu spowodowane kaszlem wywołanym dziecięcą infekcją górnych dróg oddechowych(1). Okazało się, że miód gryczany łagodzi kaszel, co ułatwiało zaśnięcie maluchom.

Przypomnijmy też, że celem układu immunologicznego jest nie tylko ochrona przed chorobami kojarzonymi z okresem jesienno-zimowym, ale także obrona organizmu przed komórkami nowotworowymi i patogenami. Dlatego warto się zapoznać miodami, które powstają z roślin wykazujących cechy świadczące o ich potencjalnie możliwym działaniu antynowotworowym. Zaobserwowano na przykład, że wyciąg z rozmarynu, czyli rośliny, z której powstaje miód rozmarynowy, wykazuje działanie przeciwnowotworowe(2). Podobnie jest z bożodrzewem. Tej roślinie, będącej źródłem pysznego miodu, także przyjrzeli się naukowcy, zauważając jej potencjał w działaniu antynowotworowym w przypadku raka prostaty(3).

Jaka dawka miodu polepszy naszą odporność?

Żeby polepszyć odporność, wcale nie trzeba jeść dużo miodu. Już łyżeczka dziennie wystarczy, by do organizmu trafiła cała gama zawartych w nim substancji bioaktywnych. Jak najlepiej spożywać miód, aby w pełni skorzystać z jego dobrodziejstwa? Jak zawsze, proste sposoby są najbardziej skuteczne. Wystarczy tylko nabrany na łyżeczkę miód potrzymać przez chwilę w ustach, ponieważ już w tym momencie następuje częściowe jego wchłanianie bezpośrednio do krwiobiegu poprzez układ naczyń krwionośnych(4). Możemy też skorzystać z popularnej metody picia herbaty z łyżeczką miodu i cytryną. Pamiętajmy jednak, by napój był przestudzony, zanim dodamy do niego miodu, ponieważ miód traci swoje właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza. Dla wzmocnienia działania mikstury możemy skorzystać z miodu już połączonego z cytryną i rozgrzewającym imbirem lub z bogatą w witaminę C czarną porzeczką. Dla urozmaicenia smaku przygotowanego naparu polecamy także miody kremowane z mniej popularnymi, a bardzo zdrowymi naturalnymi dodatkami, np. z jarzębiną lub rokitnikiem.

Od kiedy można podawać miód dziecku?

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), nie należy podawać miodu dzieciom poniżej dwunastego miesiąca życia. Jest to związane m.in. z potencjalnymi alergenami czy drobnymi zanieczyszczeniami, które dla starszych dzieci i dorosłych są nieszkodliwe. Jeśli po tym czasie nie ma przeciwwskazań medycznych, można zacząć miód podawać dziecku. Z reguły dzieci lubią słodki miodek. Bywa jednak, że grymaszą, ponieważ płynny miód spływa z kanapki, a miód skrystalizowany (czytaj więcej: Na czym polega krystalizacja miodu?) nie chce się dobrze rozsmarować. Rodzicom małych Koneserów Miodu polecamy więc miody kremowane. To miody, które dzięki rozbiciu kryształków, mają aksamitną konsystencję, a proces ich powstawania pozwala na dodanie do nich naturalnych składników takich, jak: kakao lub kakao połączone z pysznymi owocami, np. truskawkami, wiśniami czy bananami

Miody od wieków stosowane były nie tylko w kuchni, ale też medycynie naturalnej. Leczenie miodami i innymi produktami pochodzącymi od pszczół nazywamy apiterapią (czytaj więcej: Czym jest apiterapia?). Obecność miodu w codziennym jadłospisie pomoże nie tylko wzmocnić odporność, ale też może potencjalnie zapobiec poważniejszym schorzeniom. Zatem...smacznego i na zdrowie!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.