Najgroźniejsze choroby spowodowane złą dietą - Koneser Miodu

Sposób, w jaki się odżywiamy i produkty, które kładziemy na talerzu, są jednymi z głównych czynników mających bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Skutki złego odżywiania powodować mogą pojawienie się chorób, często przewlekłych i mających poważne konsekwencje. Pamiętajmy więc, że jedzenie i picie to dla naszego organizmu zarówno paliwo dostarczające energii, jak i podstawowe źródło składników odżywczych. Te ostatnie niezbędne są całym układom i poszczególnym narządom do tego, by prawidłowo pracować. Dlatego właśnie powinniśmy zadbać o to, by na naszym stole pojawiały się produkty jak najbardziej naturalne, o wysokiej zawartości substancji bioaktywnych.

Jednym z takich produktów jest miód. To bardzo bogata kategoria spożywcza – istnieje wiele rodzajów miodów, o różnych smakach, zapachach, konsystencji i właściwościach prozdrowotnych. Te ostatnie wynikają zarówno z procesu powstawania miodu, jak i z zawartości substancji pochodzących z roślin, z jakich pszczoły go wytworzyły. Na przykład miód mandarynkowy powstaje z kwiatów drzewa, którego owoce są bogate silne antyoksydanty: witaminę C i prowitaminę A. W miodzie mandarynkowym znajdziemy też substancje mineralne, takie jak potas czy wapń. Natomiast miód z kwiatów bożodrzewu pochodzi z rośliny wytwarzającej substancję o nazwie ailanton, będącą przedmiotem badań nad rakiem prostaty sugerujących, że może ona mieć działanie przeciwnowotworowe(1). Z kolei miód z kwiatów ogórecznika wspiera naszą wątrobę i walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Jak zatem widać na przykładzie miodu, produkty spożywcze mogą w konkretny sposób służyć naszemu zdrowiu.

Najczęstsze błędy żywieniowe i ich następstwa

Zła dieta to pojęcie szerokie. Oznacza ono zarówno spożywanie posiłków ubogich w składniki odżywcze, jak też sposób ich spożywania, np. jedzenie zbyt szybko, przejadanie się wieczorem po powrocie z pracy lub jedzenie wciąż tych samych produktów. Tymczasem, jak wspomnieliśmy, efektem złego odżywiania mogą być poważne konsekwencje zdrowotne. Wśród schorzeń spowodowanych złą dietą, są m.in. te powiązane bezpośrednio z układem pokarmowym np. zaparcia, zespół jelita nadwrażliwego, zapalenie jelita grubego czy próchnica. Jednak skutki złej diety sięgają też dalej – może ona powodować osłabienie układu odpornościowego (czytaj więcej: Miód na zwiększanie odporności), a w efekcie choroby autoimmunologiczne, jak reumatoidalne zapalenie stawów, choroby skóry np. łuszczycę, a nawet problemy psychiczne. Chorobami powiązanymi ze złym trybem życia, w tym nieprawidłową dietą, są również poważne choroby, które nazywamy cywilizacyjnymi: otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia czy niektóre rodzaje nowotworów. Bogate w składniki odżywcze miody mogą wspierać nasz organizm i pomóc zapobiegać lub łagodzić skutki niektórych z tych schorzeń. Na przykład miód lawendowy zawiera olejek eteryczny, który działa relaksująco i przeciw drobnoustrojom, a obecne w nim flawonoidy korzystnie wpływają m.in. na naczynia krwionośne, obniżając ciśnienie krwi. W miodzie tymiankowym natomiast jest najwyższa zawartość witaminy C – ważnego przeciwutleniacza(2), który pomaga walczyć ze skutkami tzw. stresu oksydacyjnego. Miód tymiankowy ma także właściwości pomagające w chorobach skóry. Badania wykazują właściwości prozdrowotne miodu akacjowego, będącego potencjalnym kandydatem zarówno w przypadku profilaktyki, jak i leczenia raka, a także realnym środkiem terapeutycznym w leczeniu choroby Alzheimera(3), a więc wyjątkowo poważnych schorzeń.

Co to są "dobre węglowodany"?

Węglowodany, potocznie zwane też cukrami, są to organiczne związki chemiczne składające się z atomów węgla oraz wodoru i tlenu. Mają one pochodzenie roślinne i dzielimy je na węglowodany proste i złożone. Uważa się, że dobre węglowodany to takie, które wchłaniają się powoli i nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Jednak prosty podział na „dobre” i „złe” węglowodany może być mylący. Węglowodany stanowią bowiem podstawowe źródło energii, a ich niedobór może spowodować poważne konsekwencje zdrowotne.  Są sytuacje, w których organizm potrzebuje właśnie szybkiego „zastrzyku” energii, a więc węglowodanów szybkowchłanialnych o wysokim indeksie glikemicznym. Jest tak np. po treningu czy dużym wysiłku psychicznym, kiedy organizm traci znaczne ilości energii. Jednak nawet wtedy warto dokonać mądrego wyboru – na pewno lepiej sięgnąć po zdrowy miód niż batonik. Można np. przygotować domowy izotonik, czyli wodę z miodem i odrobiną soli. W ten sposób, dzięki szybkiemu dostarczeniu węglowodanów organizm szybciej się zregeneruje i nastąpi szybszy wzrost mięśni. Poza tym to właśnie dzięki zawartości cukrów prostych: glukozy i fruktozy, ale też pierwiastków, takich jak miedź i cynk, które mogą odgrywać istotną rolę w zmniejszaniu ryzyka sercowego(4), miód jest produktem wartościowym dla serca i układu krążenia. Pamiętajmy więc, że miód to coś więcej niż cukry – to cała gama składników odżywczych cennych dla organizmu. No i przede wszystkim pamiętajmy, że jedna czy dwie łyżeczki w zupełności wystarczą, by w pełni skorzystać z dobrodziejstwa miodu, bez szkody dla sylwetki. Po prostu – tak, jak w przypadku innych produktów spożywczych, tak i w spożyciu miodu ważny jest umiar i rozsądek.

Jak poprawić swoją dietę?

Szybkie tempo życia i zabieganie bywają wymówkami, którymi zasłaniamy się, gdy mowa o zmianie sposobu odżywiania. Tymczasem dobra dieta nie musi być skomplikowana. Jej podstawą są warzywa i owoce w najróżniejszej formie, także przetworów czy mrożonek. Wszystkie są wartościowe. Nie trzeba więc siekać i przygotowywać skomplikowanych sałatek – można chrupać minimarchewki, zjeść jabłko, położyć pomidora na kanapce czy wypić szklankę soku, która też może być jedną z pięciu warzywno-owocowych porcji. Zmiana nawyków żywieniowych nie może być również nagła, bo wtedy łatwo się zniechęcić. Łatwiej np. zamiast batonika zjeść banana a cukier w herbacie zastąpić łyżeczką miodu, niż od razu przebudować cały jadłospis. Ważne też, by jedzenie stało się urozmaicone, a jednocześnie nadal było przyjemne. Dlatego warto sięgać po produkty znane, ale w nowej odsłonie. W przypadku miodów najlepiej wybrać się w podróż dookoła świata i sprawdzić jak smakuje np. miód manuka z Nowej Zelandii, czy korsykański miód z drzewa truskawkowego. Sprytnym sposobem na zachęcenie dzieci do jedzenia miodu jest postawienie na stole miodów kremowanych – czyli takich, które łatwo się rozsmarowują i mają „maślaną” konsystencję, a jednocześnie zawierają naturalne dodatki: kakao, truskawki czy banany. Rodzice mogą natomiast spróbować miodów kremowanych z aromatyczną miętą lub tymiankiem czy ziarnami konopi.

Miody to produkty unikalne zarówno pod względem procesu powstawania, jak i właściwości prozdrowotnych. Wspomagają m.in. wątrobę (czytaj więcej: Pozytywny wpływ miodu na wątrobę), nerki (czytaj więcej: Właściwości miodu a schorzenia dróg moczowych), układ pokarmowy (czytaj więcej: Jak miód wspiera układ pokarmowy?) i odpornościowy (czytaj więcej: Jaki miód na wzmocnienie odporności?). Poprawiają także wygląd skóry (czytaj więcej: Miód na choroby skóry) i mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie psychiczne. Dlatego jedzmy miody na zdrowie i nie bójmy się zawartych w nich cukrów, bo to one właśnie chronią nasze serce. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.