Naturalny miód - doskonała alternatywna dla cukru - Koneser Miodu

Zarówno cukier, jak i miód są słodkie i zawierają węglowodany. Są jednak między nimi wyraźne różnice, które sprawiają, że naturalny miód to produkt wspierający nasze zdrowie. W cukrze występuje organiczny związek chemiczny nazywany sacharozą – to dwucukier składający się z jednej cząsteczki glukozy i jednej cząsteczki fruktozy. Pozyskuje się ją z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Podczas procesu oczyszczania znikają z nich jednak składniki odżywcze i pozostają czyste węglowodany. Sacharozę stosuje się powszechnie, jako środek słodzący. Występującymi w miodzie węglowodanami są głównie glukoza i fruktoza. Glukoza to organiczny związek chemiczny, nieco mniej słodki od sacharozy. Jest ona podstawowym związkiem energetycznym dla większości organizmów i jest najłatwiej przyswajalna przez człowieka. Glukozę stosuje się m.in. w medycynie, (np. w kroplówkach), a także w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Natomiast fruktoza, nazywana też cukrem owocowym, w stanie wolnym występuje naturalnie np. w owocach, miodzie, nektarze kwiatów. Fruktozę także stosuje się w farmacji i branży spożywczej. Taki skład powoduje, że miód jest całkowicie przyswajalny i zdrowy dla naszego serca i układu krwionośnego. Poza cukrami naturalny miód zawiera inne korzystne składniki bioaktywne: witaminy, substancje mineralne, polifenole. Ma też właściwości bakterio, wiruso i grzybobójcze. Dla przykładu miód mandarynkowy zawiera potas i wapń, a miód rozmarynowy pomaga zwalczać stany zapalne i polecany w przypadku problemów z układem oddechowym. Z kolei miód kasztanowy (hiszpański, grecki) w badaniach wykazywał wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową m.in. przeciwko bakterii E. coli(1). Poza tym różne rodzaje miodów mogą mieć dodatkowo cechy wspomagające nasz organizm w konkretnych sytuacjach. Nerkom pomoże w pracy miód z kwiatów siekiernicy działający oczyszczająco i moczopędnie, natomiast miody cytrynowe (np. hiszpański czy włoskie Solmielato lub La Querce) mają właściwości wyciszające i warto po nie sięgać przed snem. Miody cytrynowe są także doceniane w przemyśle cukierniczym, służąc właśnie jako zamienniki cukru.

Ile kalorii ma miód?

Łyżeczka miodu (ok. 12 g) to niecałe 40 kalorii. Owszem, to więcej niż łyżeczka cukru (ok. 5 g i 20 kcal). Jednak, biorąc pod uwagę powyżej opisane właściwości miodu i jego korzystny wpływ na organizm człowieka, na pewno zdrowiej jest używać naturalnego miodu. Miód ma też niższy indeks glikemiczny (IG), zwany też wskaźnikiem glikemicznym. Jest to klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi w ciągu 2–3 godzin po ich spożyciu. Wskaźnik ten dotyczy tylko węglowodanów. Im wyższy indeks glikemiczny, tym wyższe stężenie glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Produkty o wysokim indeksie powodują szybki wzrost stężenia glukozy we krwi, a następnie jej szybki spadek. Może to być niebezpieczne, zwłaszcza dla chorujących na cukrzycę. Produkty o niższym indeksie glikemicznym są też korzystne dla osób zdrowych – ograniczają napady głodu i powodują mniejsze wydzielanie insuliny.  Zatem – skoro miód wolniej podnosi poziom glukozy we krwi niż cukier, pozwala tym samym na większą kontrolę poziomu cukru we krwi. A to korzystne dla naszego zdrowia.

Miód podczas diety

Ponieważ miód ma dużo właściwości prozdrowotnych, jego obecność w diecie człowieka jest wskazana. Pamiętajmy jednak – łyżeczka miodu dziennie wystarczy, aby wspomóc swój organizm, cieszyć się słodkim smakiem, a jednocześnie utrzymać szczupłą talię. Podobnie, jak inne produkty spożywcze, także miód należy spożywać z umiarem. Osoby będące na specjalistycznej diecie, mające sporą nadwagę oraz cierpiące na cukrzycę powinny konsultować wprowadzenie miodu do swojego jadłospisu z ekspertem.

Kochasz sport?Jedz miód!

Miód zawiera cukry proste, które są szybko wchłaniane do krwi. Powoduje to, że organizm dostaje szybki zastrzyk energii. Dlatego miód polecany jest osobom, które czeka wysiłek fizyczny lub psychiczny i sportowcom. Badanie wykazało m.in., że połączenie tańca aerobowego i suplementacji miodem może potencjalnie wzmocnić funkcje odpornościowe u kobiet(2). W innym z kolei stwierdzono, że ponowne nawodnienie napojem miodowym w czasie upału, poprawia wydolność biegową i metabolizm glukozy w porównaniu do zwykłej wody. W związku z tym napój na bazie miodu może być zalecany w celu nawodnienia sportowców, którzy rywalizują w upale(3). Miód to zatem obowiązkowy składnik domowego izotoniku – wystarczy wymieszać go z wodą, cytryną i odrobiną soli do smaku. Przykładami miodów znakomitych dla sportowców są m.in. miód z ostu oraz miód z bawełny, który ze względu na wysoką zawartość dekstrozy, prostego cukru wchłania się błyskawicznie.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.