Poradnik kupującego - jak wybrać prawdziwy miód? - Koneser Miodu

Wszystkie miody są pełne bioaktywnych składników, które korzystnie wpływają na zdrowie człowieka.  Znajdziemy w nich witaminy, białka, minerały, kwasy organiczne, flawonoidy i polifenole(1). Dzięki temu, wszystkie miody mają właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Dlatego też niezależnie po jaki miód sięgniemy, na pewno nasz organizm na tym skorzysta. Niemniej warto poznać właściwości różnych rodzajów miodów, aby na stole pojawił się ten, który w danym momencie będzie nam służył najlepiej. Na co zatem konkretnie może pomóc dany miód i jak w naturalny, sposób będzie wspierać nasz organizm? Dla przykładu mało znany u nas miód mandarynkowy (jak np. włoski Solmielato) pochodzi z rośliny, której owoce są bogate w witaminy C i A – silne antyoksydanty walczące z wolnymi rodnikami odpowiadającymi m.in. za przedwczesne starzenie się skóry. Mandarynki to także źródło wapnia, potasu i magnezu. Jeśli jednak zależy nam szczególnie na podnoszącej odporność witaminie C, to spośród różnych rodzajów miodów wybierzmy miód tymiankowy – to właśnie w nim stwierdzono najwyższą jej zawartość(2). Witaminy z grupy B znajdziemy natomiast np. w miodzie lawendowym. Jego cennym składnikiem są także flawonoidy, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi. W walce z bezsennością może nas z kolei wspierać miód z pomarańczy, a miód z siekiernicy pomoże prawidłowo pracować nerkom i jelitom. Dla kobiet w ciąży, które nie chcą lub nie mogą jeść mięsa oraz osób cierpiących na anemię szczególnie polecany jest miód gryczany – to źródło łatwoprzswajalnego żelaza. Szczególnie dużo składników odżywczych zawierają miody wielokwiatowe (jak np. azorski, irlandzki Mileeven czy meksykański Hilltop). Dzięki połączeniu prozdrowotnych właściwości wielu roślin z danego regionu świata stanowią one cenne źródło różnorodnych witamin oraz mikro- i makroelementów. Jeszcze bogatsze w składniki bioaktywne niż miody nektarowe są miody spadziowe. Dzięki zawartym w nim oligosacharydom, które mają działanie perbiotyczne(3), miody te przyspieszyć mogą m.in. namnażanie dobroczynnych bakterii w naszych jelitach. Po miód ze spadzi iglastej sięgajmy w razie problemów z drogami oddechowymi czy sercem, a po miód spadziowy liściasty (jak np. dębowy Stayia Farm), w razie kłopotów ze stawami lub wątrobą.

Po czym poznać prawdziwy miód?

Nie ma wątpliwości, że wszystkie powyższe właściwości prozdrowotne zapewni nam tylko prawdziwy, naturalny miód bez sztucznych dodatków. Na co więc zwrócić uwagę kupując miód, aby mieć pewność, że nie trafimy na ten podrabiany? Zacznijmy od uważnego przeczytania etykiety – słowo „miód” nie powinno pojawić się na słoiczku z produktem, który nie jest naturalny. Sprawdźmy też skład  – czy oprócz miodu, nie wymienia się w nim np. cukru. Producent ma obowiązek podać na etykiecie wszystkie składniki produktu spożywczego zawartego w opakowaniu. Pamiętajmy też, że skład produktu to nie to samo co tabela wartości odżywczych! W niej zawsze znajdziemy naturalnie występujące w miodzie cukry (glukoza, fruktoza) – nie znaczy to jednak wcale, że zostały one dodane. Jeśli widzimy rozpoczynający się już proces powstawania kryształków, możemy mieć pewność, że miód jest prawdziwy. Tylko taki bowiem ulega krystalizacji (czytaj więcej: Na czym polega krystalizacja miodu?). Wbrew obiegowej opinii, to właśnie sztuczny miód się nie krystalizuje. Pamiętajmy jednak, że proces ten przebiega w różnym tempie, i w zależności od rodzaju miodu może zająć od kilku dni, do nawet kilku, kilkunastu miesięcy. 

Kiedy już otworzymy słoiczek, możemy wykonać też kilka prostych testów:

    • test smaku – owszem, prawdziwy miód jest słodki w pierwszym odczuciu, jednak później można poczuć delikatne drapanie w gardle i nieco ostrzejszą nutkę smakową,
    • test łyżeczkiprawdziwy miód w stanie płynnym, będzie z niej ściekał powoli, podczas gdy produkt sztuczny po prostu spłynie w dół,
    • test wodyprawdziwy miód osiada na dnie szklanki i wymaga mocnego mieszania, aby się rozpuścił.

Przechowywanie miodu – złote zasady

Kiedy już mamy pewność, że kupiliśmy prawdziwy miód, koniecznie zadbajmy o jego prawidłowe przechowywanie. Co prawda miód się nie psuje, jednak tylko jego odpowiednie przechowywanie daje pewność, że produkt nie utraci właściwości prozdrowotnych, na których nam najbardziej zależy. Opakowanie z miodem powinno być szczelne, aby nie dopuścić do niego powietrza. Stawiaj je w zaciemnionym miejscu, by nie narażać miodu na oddziaływanie promieni słonecznych – mogą one pozbawić produkt części substancji bioaktywnych wrażliwych na światło. Unikaj zbyt niskich temperatur, jeśli chcesz jak najdłużej utrzymać płynną konsystencję miodu. Jednocześnie chroń go przed zbyt wysoką temperaturą – miód podgrzany powyżej 40 stopni Celsjusza jest już właściwie tylko słodkim dodatkiem do potraw, bez większych wartości odżywczych. Każdy miód jest pełen składników bioaktywnych. Jedzmy więc różne rodzaje miodów, aby w pełni skorzystać z ich prozdrowotnych właściwości i koniecznie pamiętajmy o prawidłowym przechowywaniu produktu. Nie zapominajmy, że prawdziwy miód w końcu się skrystalizuje i jest to jeden z dowodów na to, że mamy do czynienia z prawdziwym, naturalnym produktem. Smacznego!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.