Pozytywny wpływ miodu na watrobę - Koneser Miodu

Miody od wieków są stosowane w celu wspierania zdrowia człowieka. Obecnie coraz więcej badań potwierdza, że w zależności od rodzaju miodu może on wspomagać pracę różnych organów naszego organizmu. Miody zawierają bowiem wiele składników bioaktywnych: witamin, mikro- i makroelementów, enzymów, białka, kwasów, etc. Jednym z powszechniejszych zastosowań miodów jest sięganie po nie w okresie jesienno-zimowym, aby wzmocnić odporność (czytaj więcej: Miód na wzmocnienie odporności). Dobrze wtedy zaprzyjaźnić się, chociażby z miodem rozmarynowym, który wspiera układ odpornościowy i pomaga zwalczyć stany zapalne. Cenny będzie też miód mandarynkowy – owoce mandarynek to m.in. bogactwo witaminy C. Nie bez przyczyny zatem miód jest nazywany naturalnym antybiotykiem. Jednak stosowanie miodów w domowej apteczce może przynieść nie tylko doraźne korzyści, ale także te długofalowe. Na przykład popularny miód akacjowy może wykazywać potencjał w profilaktyce raka czy leczeniu choroby Alzheimera(1). Miody wspierają też pracę konkretnych organów, np. serca (czytaj więcej: Miód na serce), jak i naszego największego narządu – skóry (czytaj więcej: Miód na choroby skóry). Dzięki miodom możemy też usprawnić pracę układu pokarmowego, w tym m.in. żołądka i wątroby.

Działanie miodu na układ pokarmowy

Ze względu na swoje działanie antybakteryjne, antygrzybiczne i przeciwzapalne miód może być doskonałym wsparciem dla żołądka i całego układu pokarmowego. Mimo że właściwości te wykazują wszystkie rodzaje miodów, to istnieje kilka szczególnie polecanych w kłopotach z tym układem. Pierwszym miodem, który znacząco może wspomóc układ pokarmowy, jest miód manuka. To produkt zawierający kilkadziesiąt razy więcej składnika o nazwie methylglyoxalem niż inne rodzaje miodów. Składnik ten wykazuje silne właściwości antybakteryjne(2). Dzięki temu methylglyoxal pomaga zwalczać chorobotwórcze drobnoustroje, a jednocześnie przyspiesza namnażanie się bakterii dobroczynnych dla naszego układu pokarmowego. Miód manuka jest też zalecany m.in. w przypadku zespołu jelita nadwrażliwego. Zdolność łagodzenia problemów trawiennych mają też miody leśne, które są mieszanką miodów nektarowych i spadziowych. Można je spotkać także z naturalnymi, smacznymi dodatkami, np. czarnymi truflami, papryczką chili czy pałeczkami cynamonu. W kłopotach z przewodem pokarmowym polecane są również czyste miody spadziowe (np. włoski Solmielato czy bułgarski Velkovmed), które dzięki zawartym w nich oligosacharydom wykazują aktywność prebiotyczną(3). Działają one także ochronnie na żołądek(4).

Jak miód wpływa na wątrobę?

Wątroba to największy gruczoł w organizmie człowieka i jeden z najważniejszych organów w układzie pokarmowym. Pełni ona wiele funkcji: detoksykacyjną, metaboliczną, filtracyjną i magazynującą. To właśnie wątrobie zawdzięczamy, że w naszej krwi nie ma toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Najprostszym sposobem troski o wątrobę jest prawidłowa dieta. Wśród produktów, po które warto sięgać, by wspomóc jej pracę, jest m.in. miód. Dlaczego miód jest dobry na wątrobęBadania sugerują, że miód może naprawiać uszkodzenia tkanki wątroby spowodowanych niedożywieniem energetycznym białek(5). Stwierdzono także, że miód jest korzystny w zapobieganiu uszkodzeniom wątroby spowodowanym niedrożnością przewodu żółciowego wspólnego(6). Badania na kilku typach ludzkich linii komórkowych raka, w tym raka wątroby, wykazały też potencjalne działanie antynowotworowe różnych rodzajów miodów (w tym m.in. wielokwiatowych)(7). Pracę wątroby wspierać mogą także m.in. miód ze spadzi liściastej, np. dębowej, miód z kwiatów ostu, a także wspomniane wyżej miody leśne. Te ostatnie mają ciekawe działanie detoksykujące – zmniejszają szkodliwe działanie kawy i alkoholu i blokują wchłanianie ołowiu.

W jakiej postaci spożywać miód przy problemach z wątrobą?

Miód najkorzystniej spożywać prosto ze słoiczka. Już bowiem w jamie ustnej następuje częściowe wchłanianie miodu poprzez układ naczyń krwionośnych, bezpośrednio do krwiobiegu. Możemy także rozpuścić łyżeczkę miodu w szklance letniej wody, którą następnie wypijamy systematycznie (po ¼) przed posiłkami oraz przed snem. Ważne, by woda nie była gorąca, ponieważ miód traci swoje właściwości w temperaturze powyżej 40 stopni Celsjusza. Również słodzenie miodem herbaty, napojów, a nawet kawy to lepsze rozwiązanie dla wątroby, które nie powoduje jej obciążenia. Zaleca się też czasami łączyć miód z innymi produktami pochodzącymi od pszczół, w ramach apiterapii (czytaj więcej: Czym jest apiterapia?), czyli leczenia miodem i produktami pszczelimi. Miód można na przykład połączyć pyłkiem kwiatowym (20g miodu i 1 łyżeczka pyłku) i spożywać 3 razy dziennie, ok. pół godziny przed posiłkami przez okres od 6 tygodni do 3 miesięcy.

Miody mają wiele właściwości prozdrowotnych. Warto stosować je m.in. w celu wsparcia pracy układu pokarmowego, w tym wątroby. Dobrze dowiedzieć się jednak najpierw, jakie rodzaje miodów mogą szczególnie korzystnie wpłynąć na poprawę działania tego organu. Nasza wątroba na pewno się odwdzięczy!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.