Top 5 superfood, które warto znać - Koneser Miodu

Moda na zdrowe odżywianie to jedyna moda, która nie przemija, i za którą warto podążać. Produkty, jakie kładziemy na talerzu, są dla naszego organizmu paliwem i źródłem substancji, z których czerpie on energię i składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Zgodnie z piramidą żywienia, podstawą zdrowego trybu życia jest aktywność fizyczna. Znalazła się ona w piramidzie w 2016 r. Wtedy też, wśród produktów spożywczych, grupą zalecaną w największej liczbie porcji stały się warzywa i owoce. Należy je jeść minimum 5 razy dziennie. Zastąpiły one produkty zbożowe, które znalazły się na 2 miejscu. Proponuje się też, korekty w drobnych nawykach żywieniowych, na które często nie zwracamy uwagi, by np. sól zastąpić ziołami, a cukier miodem. Zatem do kolejnej filiżanki ulubionej herbaty dodajmy lepiej łyżeczkę miodu truskawkowego (np. greckiego), który łączy słodki smak z odrobiną goryczki. Niektóre produkty spożywcze mają tak wyjątkowe właściwości, że nazywa się je superfood. Lista superfood zawiera m.in. spirulinę, komosę ryżową (czyli quinoa), jagody goji, trawę jęczmienną i miód.

Spirulina

Spirulina to handlowa nazwa mikroskopijnych, nitkowatych sinic (alg morskich). Stosowane są one jako tzw. żywność funkcjonalna, czyli taka, która wykazuje udokumentowany pozytywny wpływ na organizm człowieka ponad ten, jaki wynika z efektu odżywczego zawartych w niej składników odżywczych uznawanych za niezbędne. Spirulina produkowana jest komercyjnie w dużych stawach zewnętrznych w kontrolowanych warunkach. Spirulina znalazła zastosowanie m.in. w przemyśle kosmetycznym, a także w produkcji suplementów żywieniowych. Była ona z powodzeniem stosowana przez NASA jako suplement diety dla astronautów na misjach kosmicznych. Potencjalne korzyści zdrowotne spiruliny wynikają głównie z jej składu chemicznego, który obejmuje białka, węglowodany, niezbędne aminokwasy, minerały (zwłaszcza żelazo), kwasy tłuszczowe, witaminy i pigmenty(1). Spirulina ma zdolność modulowania funkcji odpornościowych i wykazuje właściwości przeciwzapalne(2).

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa, czyli inaczej quinoa, to roślina jednoroczna uprawiana w Ameryce Południowej. Była ona podstawowym pokarmem w państwie Inków na obszarach górskich, gdzie zastępowała kukurydzę. Surowe nasiona komosy ryżowej zawierają 64% węglowodanów, 13% wody, 14% protein i 6% tłuszczu. Są dobrym źródłem błonnika, białek i witamin grupy B. Po ugotowaniu zawierają one głównie wodę (72%), a obecność węglowodanów maleje do 21%. Obniża się też nieco wartość innych składników odżywczych. Quinoa zawiera m.in. flawonoidy – zwłaszcza kwercetynę i kemferol, które pomagają walczyć z wolnymi rodnikami. Znajdziemy w niej także lizynę – aminokwas białkowy niezbędny m.in. przy budowie białek, głównie w mięśniach i w kościach, wchłania on również wapń i poprawia koncentrację. Obecność lizyny sprawia także, że quinoa może być stosowana jako zamiennik mięsa przez wegetarian i wegan. Komosa ryżowa ma też właściwości pozytywnie wpływające na metabolizm, układ sercowo-naczyniowy i zdrowie układu pokarmowego u ludzi(3).

Jagody goji

Jagody goji to handlowa nazwa owoców kolcowoju chińskiego albo kolcowoju pospolitego. Zwykle występują one w Azji, szczególnie w północno-zachodnich regionach Chin. Tradycyjnie suszone jagody goji są gotowane przed spożyciem. Powszechnie używa się ich w chińskich zupach oraz jako herbatki ziołowe. Ponadto jagody goji wykorzystywanedo produkcji nalewki, wina i soku. Jagody gojiźródłem aminokwasów; witamin B1, B2, B6, E, C; substancji mineralnych takich jak selen, cynk, wapń, żelazo oraz innych składników o działaniu prozdrowotnym. Wśród nich znajduje się m.in. zeaksantyna, która jest jednym z dwóch karotenoidów, znajdujących się w siatkówce oka. Jagody Goji mają właściwości wysoce antyoksydacyjne, które łagodzą stres oksydacyjny i zapewniają wiele korzyści zdrowotnych, takich jak zapobieganie uszkodzeniom DNA, lipidów i białek przez wolne rodniki(4). Jagody goji można jeść zarówno świeże, jak i suszone. Doskonale nadają się jako dodatek do płatków owsianych, musli, sałatek czy koktajli.

Trawa jęczmienna

Trawa jęczmienna są to młode liście jęczmienia. Zawiera ona m.in. kwas gamma-aminomasłowy(5), który pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym. Trawa jęczmienna jest także bogata we flawonoidy, składniki mineralne (potas, wapń, selen) chlorofil, witaminy (A, B1 , C i E), błonnik pokarmowy, polisacharydy, alkaloidy, metalotioneiny i polifenole(6). Trawa jęczmienna ma wiele właściwości prozdrowotnych: wspomaga sen, działa przeciwcukrzycowo, reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia odporność, chroni wątrobę, działa przeciwtrądzikowo, odtruwająco i przeciwdepresyjnie(7). Młody jęczmień poprawia także funkcję przewodu pokarmowego, ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwutleniające, zapobiega niedotlenieniu oraz chorobom sercowo-naczyniowym, zmęczeniu i zaparciom, łagodzi atopowe zapalenie skóry, jest suplementem wapnia i poprawia funkcje poznawcze(8). Sproszkowana trawa jęczmienna to znakomita żywność funkcjonalna, która zapewnia odżywienie i eliminuje toksyny z komórek u ludzi(9).

Miód

Prozdrowotne właściwości miodów znane są już od starożytności. Nic zatem dziwnego, że miód także znalazł się w gronie produktów superfood. Dzięki swojemu wyjątkowemu procesowi powstawania i zawartości składników roślinnych miody mają właściwości przeciwdrobnoustrojowe i przeciwzapalne. W zależności od tego, po jaki rodzaj miodu (czytaj więcej: Rodzaje miodów i ich właściwości) sięgniemy, możemy cieszyć się nie tylko jego wyjątkowym smakiem, ale też specyficznymi właściwościami korzystnymi dla naszego zdrowia.

Szczególną uwagę warto zwrócić na miody mniej znane i popularne. Przykładem jest, chociażby miód wiśniowy będący bogatym źródłem przeciwutleniaczy, np. kwercetyny, kaempferolu czy naringeniny(10). Inny niszowy miód, to miód z kwiatów ogórecznika, który działając lekko moczopędnie, wspomaga pracę nerek. Jest on też polecany np. nauczycielom czy artystom scenicznym, ponieważ koi struny głosowe. Pracę nerek wspiera również miód z siekiernicy, pomagający też prawidłowo funkcjonować naszym jelitom. Z kolei miód z bożodrzewu pochodzi z rośliny, którą naukowcy zainteresowali się ze względu na wytwarzaną przez nią substancję o nazwie ailanton, która jest przedmiotem badań nad rakiem prostaty. Sugerują one, że substancja ta może mieć działanie przeciwnowotworowe(11). Miód z oregano ma natomiast swoje źródło w roślinie pomagającej walczyć m.in. z patogennymi mikroorganizmami, takimi jak Salmonella typhimurium czy Escherichia coli(12). W przypadku narażenia na zmęczenie fizyczne i psychiczne warto sięgnąć po miód z kwiatów ostu lub miód z kwiatów bawełny. Na kłopoty z trądzikiem dobry będzie natomiast rzadko spotykany miód z kwiatów jabłoni. Szukając miodów o ciekawych smakach i wyjątkowych właściwościach, warto też sprawdzić ofertę miodów kremowanych (czytaj więcej: Wszystko co trzeba wiedzieć o kremowaniu miodu). Znajdziemy wśród nich miody z naturalnymi dodatkami, takimi jak ziarna konopi siewnej, które zawierają w sobie aż 10 aminokwasów oraz idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 czy bogaty w 190 składników bioaktywnych rokitnik

Superfood, jak sama nazwa wskazuje, to produkty wyjątkowe. Zawarte w nich bogactwo składników odżywczych sprawia, że znalazły się one w obszarze zainteresowania naukowców. Przytoczone badania potwierdzają korzyści płynące ze spożywania superfood. Warto zatem do koktajlu dodać łyżeczkę miodu lub spiruliny, do sałatki jagody goji, a na obiad ugotować komosę ryżową.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.