Zdrowotne właściwości miodu - jak miód wspiera organizm - Koneser Miodu

Wszystkie miody, bez względu na rodzaj, mają właściwości wspierające zdrowie człowieka. To produkty, które od setek lat są obecne nie tylko na stołach, ale też w medycynie. Obecnie, gdy naukowcy mają coraz więcej możliwości szczegółowego badania właściwości miodów, potwierdzono, że zawarte w nich składniki mają działanie przeciwutleniające, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i przeciwprzerzutowe(1). Miód zawiera podstawowe związki, takie jak białka, witaminy, aminokwasy, minerały i kwasy organiczne. Czysty miód składa się też m.in. z flawonoidów, polifenoli, alkaloidów (czyli naturalnie występujących zasadowych związków organicznych) i glikozydów nasercowych (to podgrupa glikozydów mająca zdolność pobudzania pracy serca). W miodzie znajdziemy również wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie. Poza tym potwierdzono w nim obecność około 31 różnych minerałów, w tym wszystkie główne minerały: fosfor, sód, wapń, potas, siarka, magnez i chlor. Zawiera on też enzymy będące głównymi składnikami białkowymi miodu oraz cukry (głównie fruktozę i glukozę), które mogą przyczyniać się do większości z odżywczych i fizycznych właściwości miodu. Miód to także źródło flawonoidów i polifenoli – bioaktywnych cząsteczek, które działają jako przeciwutleniacze. Ich poziom i obecność może być różna, w zależności od pochodzenia roślinnego miodu, a także warunków klimatycznych i geograficznych, w jakich powstał. Dotychczasowe badania potwierdziły też ok. 600 lotnych kompozycji w miodzie (np. aldehydy, alkohole, estry kwasów czy węglowodory), które przyczyniają się do jego potencjalnych efektów biomedycznych(2).

Poznaj właściwości lecznicze miodu

Dzięki swoim właściwościom fitochemicznym, przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym i przeciwutleniającym miód ma właściwości wspierające zdrowie i odgrywać może potencjalną rolę w leczeniu i zapobieganiu wielu chorobom. Według współczesnej literatury naukowej może on być przydatny i mieć działanie ochronne w leczeniu schorzeń, takich jak cukrzyca (czytaj więcej: Miód a cukrzyca), choroby układu oddechowego, problemy żołądkowo-jelitowe, kłopoty z układem sercowo-naczyniowy (czytaj więcej: Miód na serce) i nerwowym, a nawet może być pomocny w leczeniu raka, ponieważ występuje w nim wiele rodzajów przeciwutleniaczy(3). Jedną z najbardziej znanych właściwości leczniczych miodu jest jego działanie antybakteryjne. Miód nazywany wręcz bywa naturalnym antybiotykiem. Najbardziej znanymi czynnikami przeciwbakteryjnymi w miodzie są: wysokie stężenie cukru, nadtlenek wodoru i niskie pH. Ostatnio – jako ważne związki przeciwbakteryjne, zidentyfikowano w nim także metyloglioksal i peptyd pszczeli, defensynę-1. Zainteresowanie miodem zwiększyło się również ze względu na jego silne działanie na bakterie oporne na antybiotyki(4). Aktywność antybakteryjna większości miodów wynika z enzymatycznego wytwarzania nadtlenku wodoru. Jest jednak miód beztlenkowy – miód manuka, który wykazuje znaczące działanie przeciwbakteryjne, nawet gdy działanie nadtlenku wodoru jest zablokowane. Jego mechanizm może być związany z niskim poziomem pH i dużą zawartością cukru, która jest wystarczająca, aby hamować rozwój drobnoustrojów(5).                                                                                                                                                                                                                                                                                

Na co jeszcze pomaga miód?

Jest  wiele rodzajów miodów, a każdy z nich może wspomóc organizm człowieka na różne sposoby. Dlatego warto jak najlepiej zapoznać się z właściwościami prozdrowotnymi poszczególnych produktów, również tych mniej popularnych, które zaskoczyć mogą nie tylko smakiem, aromatem czy kolorem, ale też tym, w jaki sposób wpływają na nasze zdrowie. Badania wskazują, że np. miód z kwiatów drzewa truskawkowego (przykładem jest miód Stayia Farm) może mieć potencjalne działanie antynowotworowe w przypadku raka okrężnicy(6). Z kolei miód kasztanowy (jak np. grecki Eulogia), dzięki zawartości inhibiny zwalcza m.in. bakterię E. Coli(7). Wyjątkowe właściwości ma też miód z kwiatów bergamotki, rośliny bogatej we flawonoidy. Dzięki temu wykazała ona dużą zdolność do wychwytywania szkodliwych wolnych rodników oraz działanie wpływające na obniżenie poziomu cholesterolu(8). Wyróżniającym się pod względem zawartości witamin A, B2, B3, B6 i C, a także łatwo przyswajalnego żelaza, flawonoidów i białek jest miód wrzosowy (np. hiszpański), który zalicza się do produktów o dużych właściwościach antyoksydacyjnych oraz antybakteryjnych(9). Po miód cytrynowy warto natomiast sięgnąć w przypadku kłopotów ze snem czy odczuwania niepokoju. Relaksująco i przeciwdrobnoustrojowo działa też olejek eteryczny zawarty w miodzie lawendowym, np. irlandzkim Mileeven. Źródłem magnezu, białka i łatwo przyswajalnego żelaza jest miód gryczany (jak np. Serksno Medus). Ta ostatnia cecha sprawia, że dobrze jeść go w przypadku niedokrwistości. Jego regularne spożywanie pomaga w podniesieniu poziomu hemoglobiny we krwi. Wykazano też, że może on pomóc w gojeniu się ran(10). Proces ten może też usprawnić miód tymiankowy(11), jak grecki Euzoea. Potencjalnym kandydatem w profilaktyce raka oraz środkiem pomocnym w leczeniu choroby Alzheimera jest natomiast miód akacjowy(12), którego przykładem jest węgierski Hilltop Honey. Wyjątkowo bogate w różnorodne składniki odżywcze są miody wielokwiatowe – poziom substancji bioaktywnych zależy w nich od tego, z jakich roślin powstały. Ciekawym przykładem produktu o prozdrowotnych właściwościach jest także miód spadziowy (np. włoski Solmielato), ponieważ zawiera nawet więcej substancji bioaktywnych niż miody nektarowe. Oprócz minerałów, takich jak wapń, magnez czy potas, są w nim również m.in. oligosacharydy wykazujące aktywność prebiotyczną(13). Oznacza to, że jest on korzystnych dla dobroczynnych bakterii naszego układu pokarmowego.  Współczesna nauka potwierdza to, co obserwowali nasi przodkowie – dobroczynny wpływ miodów na ludzki organizm, oraz odkrywa ich nowe możliwości zastosowania. Warto wprowadzić do jadłospisu różne rodzajów miodów, aby jak najpełniej skorzystać z zawartych w nich składników bioaktywnych. Jedzmy więc miody na zdrowie!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Produkt dodany do ulubionych

W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na wykorzystanie tej technologii.